Zakelijk Inkoop en particulier verkoop auto
Auteur Bericht
Joined : 03-jan-2016
Berichten : 2
Other Topics
Geplaatst : 03-jan-2016 14:31:55
Onderwerp : Zakelijk Inkoop en particulier verkoop auto

Hallo allemaal,

Ik wil me inschrijven in de KvK en dan auto`s in en verkopen, met als doel wat bij te verdienen.
Nu heb ik op deze site veel info opgedaan maar het is me nog niet geheel duidelijk. Kunnen jullie aub met mij meedenken?

Stel ik koop een marge auto bij een auto bedrijf voor 5000 euro.
Vervolgens kan ik de BTW niet terugvragen via de belastingdienst.

Nu verkoop ik hem voor zeg 5500 euro aan een particulier. Volgens deze site zou ik slechts BTW moeten betalen over de winst.
De winst is het verschil tussen die 5000 en die 5500 = 500 euro . Te betalen BTW is dan 21% over 500 euro= 105 euro

Winst zou dus zijn 500 euro - 105 euro aan BTW over de behaalde winst)= 395 euro

Nu zegt mijn gevoel dat ik iets over het hoofd zie , maar ik weet het niet zeker. Kunnen jullie mij helpen aub?
Een collega had het ook over BPM en ook over inkomstenbelasting.
Kan iemand mij aan de hand van een voorbeeld laten zien hoe ik dit moet berekenen?
Bedankt allemaal op voorhand.

Ik zal hieronder de berekening laten zien die ik voor mijzelf heb gemaakt op basis van een beoogde winst van 500 euro.
Dit zou betekenen dat ik de auto moet verkopen voor 5605 euro. (mits ik iets over het hoofd zie).
En daar heb ik jullie nu net bij nodig Smile

BTW 21%


Inkoop
Inkoop marge auto incl BTW € 5.000,00



Verkoop
Inkoop incl BTW € 5.000,00
Beoogde Winst € 500,00
Af te dragen BTW over winst € 105,00
Verkoopprijs € 5.605,00

Doe ik dit goed ? Of zie ik iets over het hoofd??? Smile

Gr Mendez.

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 03-jan-2016 16:18:07

Hallo Mendez,


Het is inderdaad een lastig verhaal, maar wel eentje waar je uit kunt komen.


Ga je Nederlandse auto's verhandelen in Nederland, dan is het belangrijk te weten of je met een marge of btw auto bezig bent. Zeker voor je potentiële klanten. Koop je een auto die voorheen op naam van een bedrijf stond en is hier BTW over teruggevorderd, dan moet dit bedrijf na de verkoop BTW afdragen over de verkoopprijs. De koper, wellicht nu een particulier, kan op zijn beurt geen BTW meer terugvorderen, dus dan wordt de auto als marge-auto aangeduid. in de tweehandsauto markt is het voor de belasting van belang of de BTW is afgedragen of niet. Ander voorbeeld, een particulier verkoopt zijn auto aan de ondernemer die op zijn beurt de BTW wil terugvorderen. Aangezien een particulier geen BTW bon kan uitschrijven, kan de ondernemer geen BTW terugvorderen. Het maakt in deze niet uit of er een autobedrijf tussen de koop zit, van belang is dat zodra er een partij in de keten zit die geen BTW kan terugvorderen en dus ook geen BTW bon kan uitschrijven de auto een Marge auto wordt.


Wat betreft BPM. Dit is een belasting en je betaalt geen belasting over belasting. BTW en wordt berekend over de netto waarde van de auto (excl. BPM), moet je maar eens kijken in de prijslijst van de lokale dealer. Is de auto tweedehands, dan zit er nog een gedeelte BPM op (kun je berekenen met standaard afschrijvingstabel), dit mag of moet je eerst van de waarde aftrekken alvorens je de BTW berekent.


Verkoop je bedrijfsmatig auto's, dus verkoop -/- inkoop = winst, dan betaal je belasting over de winst of als het een BTW auto is voor een ondernemer over de gehele voertuigprijs. Check de website van de belastingdienst voor meer voorbeelden.


Tenslotte, voordat je een heel bedrijf op gaat tuigen, het is mogelijk om als particulier wat auto's om te zetten. Dan kun je niet aan de zakelijke markt verkopen, maar dat lijkt me in deze prijsrange geen probleem. De winst geef je dan op via je belastingformulier, bij overige werkzaamheden.


Succes!

mendez
Joined : 03-jan-2016
Berichten : 2
Other Topics
Geplaatst : 03-jan-2016 19:39:23

Bedankt Marnix, dit is ook wat ik heb gelezen.
De vraag is nu inderdaad of ik het via een eenmanszaak doe, of zonder eenmanszaak en dit opgeef bij de belastingdienst.
Er zijn zaken die het lastig maken(denk aan kosten) zoals het vrijwaren / verzekeren /wegenbelasting. Als je dit niet wilt betalen zal je een bedrijfsruimte moten huren en ze op de bedrijfsvoorraad moeten zetten. Als je hier aan begint dan moet je snel omzet genereren wil je de huur kunnen betalen. Het is de bedoeling om te verdienen en niet om gelijk te spelen omdat je de huur iedere maand moet betalen.
Andere optie is ook om auto`s in te voeren waardoor je ze iets goedkoper inkoopt, zelfs na verrekening BPM. Afgezien van een hogere marge blijft het de vraag of je dit soort zaken bedrijfsmatig moet starten vanuit financieel oogpunt.
Misschien moet je hier als beginner helemaal niet aan willen beginnen. Als je ziet in mij berekening wat je moet doorbelasten om 500 euro te verdienen, en dan heb ik de verzekering en wegenbelasting niet eens meegeteld. Of de kosten om de auto op bedrijfsvoorraad te zetten.

Lastig,

Gr Mendez

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 04-jan-2016 9:08:51

Inderdaad, het werk en de risico's die je loopt voor het beetje geld dat je onder de streep overhoudt is best mager.


Daarom is de beste manier (denk ik) om te beginnen met gewoon een of twee auto's op je eigen naam en dan proberen te verkopen in de particuliere markt. Heeft het minste voorbereiding nodig en kun je zonder de plichten van een ondernemer kijken of je wat kunt verdienen. Als het bedrijfsmodel werkt kun je daarna altijd gaan kijken om het professioneel aan te pakken.