Grijs Kenteken!
Auteur Bericht
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 29-aug-2004 10:59:50
Onderwerp : Grijs Kenteken!

De overheid neemt het afschaffen van grijs kenteken bestelwagens in overweging. Op dit moment mag iedereen particulier of zakelijk grijs kenteken rijden. Dit heeft tot voordeel dat u tegen een laag wegenbelasting tarief diesel kunt rijden. Koopt u een nieuwe bestelauto dan is er nog een voordeel, u betaald namelijk geen BPM (luxebelasting) bij de aanschaf van een grijs kenteken.

De overheid neemt u dus deze mogelijkheid tot "goedkoop" vervoer af om het bedrijfsleven een lagere WINST-belasting te kunnen geven. De particulier moet het dus weer ontgelden!  Evil

Het is nog niet zeker, maar reken er maar op dat dit kabinet haar plannen doordrukt en dan zal deze vorm van autorijden in 2005 worden afgeschaft.

Rijdt u genoeg kilometers om diesel te kunnen rijden en zoekt u een nieuwe auto dan heeft u nog het BPM voordeel, maar koopt u gebruikt een grijs kenteken dan heeft u dat eenmalige BPM voordeel niet direct meer en met een beetje pech betaalt u volgend jaar het volle belastingtarief die er voor diesel staat!

Mike
Joined : 16-apr-2024
Berichten : 118
Other Topics
Geplaatst : 15-sep-2004 19:39:23

Gaat dit ook gelden voor alle huidige grijs kenteken rijders?? Of geldt het alleen voor degene die vanaf 2005 een ''grijs kenteken auto'' kopen?

Met andere woorden. Is het verstandig om nu een nieuwe grijs kenteken auto aan te schaffen, zodat je nog grbuik kan blijven maken van alle huidige regels?? ???

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 16-sep-2004 12:52:03
Mike
Joined : 16-apr-2024
Berichten : 118
Other Topics
Geplaatst : 16-sep-2004 17:15:23

Hoi, Bedankt voor je reactie. ;D

Ok.

Dus als ik nu een nieuwe auto zou kopen (grijs) betaal ik uiteraard minder (geen bpm en btw aftrekbaar). Maar het nadeel is dat de kans er staks dik in zit dat je wegenbelasting (houderschapsbelasting) omhoog gaat. :-[

Oftewel, koop je nu een nieuwe 'grijs kenteken' auto, dan moet je hem helemaal op rijden, want hij word nagenoeg onverkoopbaar. Surprised

Ik had even stiekem gehoopt dat degene die VOOR invoering van de regeling een 'grijze' auto hebben, gewoon volgens de oude normern werden aangeslagen...... ::)

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 16-sep-2004 17:55:50

Je hoeft de auto natuurlijk niet helemaal op te rijden, want bedenk: u koopt nu een bestelauto zonder BPM en de nieuwe bestelauto's worden alleen maar duurder door de extra BPM. Dus dat betekend dat grijs kenteken auto's na invoering van de BPM niet zo hard afschrijven. Want de afschrijving wordt gecompenseerd door de stijgende BPM op nieuwe bestelauto's.

Het is maar een theorie  Wink

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 17-sep-2004 10:42:07

Hier is nog een link van een site die speciaal op de grijs kentekens is gericht:

grijskenteken.web-log.nl

P.van de Burgt
Joined : 16-apr-2024
Berichten : 118
Other Topics
Geplaatst : 18-sep-2004 20:35:57

Na veeele jaren sparen zijn mijn vrouw en ik trotse bezitter van een Mitsubishi L200
clubcab tweezitter met een dagwaarde van nu ongeveer 20.000 euro.
Als de regeling doorgaat is de waarde zeker met de helft gedaald dus AFRIJDEN!!!!

We willen (wilden) binnenkort een opzetcampertje kopen maar???
met de nieuwe regeling een belastingstijging van 1300 euro, dus zo'n 10% van mijn
netto jaar inkomen!!!

Dit kan toch nooit de bedoeling zijn!!!??

Het diesel verhaal is natuurlijk in deze pure onzin, want de zwaardere (terreinauto's)
verbruiken aanzienlijk meer dan de kleine en lichte bestelauto's, daar denkt men niet aan!

Ik denk dat velen met mij in grote problemen zullen komen door deze plotseling uit de lucht
gegrepen colder !.

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 19-sep-2004 14:52:44

Dus volgens u daalt uw grijs kenteken auto in waarde na de invoering van BPM voor grijs kenteken?

Stel, u koopt op 31 december 2004 een nieuwe bestelauto, kosten 10.000 euro. Op 1 januari 2005 voert de overheid deze BPM regeling in en dan kost deze zelfde auto ineens 10.000 euro + 27% BPM = 12.700 euro.

Wanneer u nu in bijvoorbeeld in maart 2006 uw auto wilt verkopen dan is uw auto in waarde gedaald. Dus,
10.000 - 2.000 = 8.000 euro krijgt u terug.

Had u de auto in 2005 gekocht en ruilt u de auto ook in maart 2006 in, dan krijgt u
12.700 - 2000 = 10.700 euro terug.

Dit zijn twee identieke auto's en omdat bestelauto's nu met BPM worden belast lijkt mij dat u geen 8.000 euro maar 10.700 euro voor uw auto terug krijgt. Dus zeker geen absurde waarde dalingen.

Het enige probleem waar je alleen naar kan raden is hoe groot de populariteit van bestelauto's blijft. Want als de vraag daalt en het aanbod stijgt (omdat de wegenbelasting stijgt) zakken de prijzen in.

De problemen zijn voor de bedrijven die draaien op grijs kenteken bestelauto's, want die moeten extra dure auto's aanschaffen. Maar ja, dat wordt natuurlijk weer op de particulier verhaald. Confused

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 22-sep-2004 18:03:16

Grijs kenteken blijft! [smiley=2vrolijk_20.gif] (waarschijnlijk)

De autohandel en het MKB kruipen weer eens door het oog van de naald, want het grijs kenteken blijft behouden!

Ik kan me echter voorstellen dat de handel in bestelauto's de laatste paar maanden een deuk heeft opgelopen, doordat de overheid de berichten over afschaffing vroegtijdig naar buiten heeft gebracht. Het is alleen jammer dat dit niet de eerste keer is en het zal ook zeker niet de laatste keer zijn, dat mensen bang worden gemaakt met regelingen die dan helemaal niet door gaan.

De overheid wil wel het misbruik van grijs kenteken aanpakken. Hoewel het helemaal legaal is om als particulier op grijs kenteken te rijden, zal de overheid deze groep wel het rijden op grijs kenteken gaan ontzeggen. Confused

Maar goed, dit is een aanpassing op het "wensenlijstje" dus niks is nog zeker.

Peter de Heij
Joined : 16-apr-2024
Berichten : 118
Other Topics
Geplaatst : 24-sep-2004 20:05:06

???Dat het grijze kenteken voor particulieren wordt afgeschaft kan ik inkomen, maar niet met terugwerkende kracht. Als het voor particulieren m.i.v. 2005 niet meer kan, kan iedereen nu een weloverwogen keus maken en niet achteraf voor hoge kosten komen te staan zoals waardedaling a.g.v. minder vraag en verhoging van de wegenbelasting enz.

Jacco Back
Joined : 16-apr-2024
Berichten : 118
Other Topics
Geplaatst : 25-sep-2004 21:04:41

Gaat de afschaffing voor particulieren nu wel of niet door?

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 26-sep-2004 14:01:35

Dat is nu net het probleem, de overheid zegt het misbruik van grijs kenteken aan te pakken. Mijn vermoeden is dat dit betekent dat de particulieren geen grijs kenteken meer mogen rijden, terwijl deze volkomen legaal zo'n auto mogen rijden.

Mijn advies is om als particulier geen risico te nemen en in ieder geval tot 1 jan 2005 of tot er meer informatie is geen grijs kenteken auto meer aan te schaffen.

Mocht u een nieuwe auto willen kopen en u rijdt genoeg kilometers om diesel te rijden (zie Brandstof, omslagpunt ), ook op geel kenteken dan kunt u nog tot het einde van 2004 profiteren van de 0% BPM die op grijs kenteken wordt geheven.

Houdt wel rekening met de verhoging van de wegenbelasting want het verschil tussen grijs en geel kenteken op diesel gaat meerdere malen over de kop.

Als antwoord op uw vraag: Ik denk het wel Confused

hopper
Joined : 27-sep-2004
Berichten : 1
Other Topics
Geplaatst : 27-sep-2004 19:56:37

Hallo allemaal, even terug te komen op het grijskenteken.
Wat ik niet snap = daar staat het grijskenteken blijft voor de invalide.
Ik ben invalide, en had vroeger recht op een auto, maar die regeling is allemaal afgeschaft, dus ik was verplicht er een zelf te kopen, dat heb ik ook gedaan.
Maar nu ploseling komt het grijskenteken in beding. Dan weer wel dan weer niet.
Maar nu zeide ze dat het blijft en ook voor invalide. Ik snap het even NIET,javascript:shocked()
Geschrokken geldt, DAT NU OOK VOOR MIJ.
ZO JA DAN GA IK EEN BUSJE KOPEN, IS VOOR MIJ AANTREKKELIJKER.
Want ik ben verplicht in een automaat te rijden en die zijn al zo'n 1500,00 eurie's duurder.

Wie kan mij daarop antwoorden.

Sjaak

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 28-sep-2004 12:13:40

Als ik uw vraag goed begrijp dan komt het neer op:
- Blijft grijs kenteken nu wel of niet
- Heb ik als invalide nog recht om op grijs kenteken te blijven rijden

Op dit moment is de regering bezig om een beslissing hierover te nemen. Zoals het er nu naar uitziet kunnen bedrijven gewoon op grijs kenteken blijven rijden en worden particulieren dit recht ontnomen.

U als invalide neemt weer een andere plek in. Omdat het er op lijkt dat het grijs kenteken maar gedeeltelijk wordt afgeschaft blijft het mogelijk om op zo'n kenteken te rijden. Maar wat uw positie als invalide is weet ik niet.

Om toch een antwoord op uw vraag te kunnen geven zal ik dit eens proberen uit te zoeken. Maar let op, niks is nog definitief dus alles kan nog veranderen.

Herben
Joined : 16-apr-2024
Berichten : 118
Other Topics
Geplaatst : 28-sep-2004 13:32:24

Wat ik er nu van begrijp gaat het grijze kenteken alleen verdwijnen voor particulieren.  :'(
Dat zou betekenen dat ik net zoveel belasting ga betalen als voor een "gewone" diesel
auto. Bovendien als ik nu mijn auto in zou willen ruilen voor een auto met een "geel" kenteken, krijg ik denk ik niet zoveel meer voor deze terug ?
Mooi beroerde zooi !
Wat denken jullie hiervan ?

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 28-sep-2004 15:32:24
g.m. nieuwenburg
Joined : 16-apr-2024
Berichten : 118
Other Topics
Geplaatst : 28-sep-2004 19:57:22

vraagje :
hoe zit het eigenlijk als ik mijn pick-up om laat keuren naar vrachtwagen
en dus met groot rijbewijs moet rijden (boven 3500kg)
ben ik dan ook de klos?

groeten George

Klaus Siebert
Joined : 16-apr-2024
Berichten : 118
Other Topics
Geplaatst : 28-sep-2004 20:22:06

het is echt waardeloos...

Heb voor twee jaren een 8cylinder diesel legerchevy gekocht..... puur hobby, veel geld aan restauratie uitgegeven is 18 jaar oud, en rijd nog geen duizend kilometer per jaar.
Ik betaal nu 92 euro per 3 maanden, zal ik straks 356.- euro moeten betalen.
Ik begrijp dat echt niet.  Ook al zou ik het willen ....kan ik het niet betalen. wat nu??
De auto verkopen is geen optie, ik zal er niets voor krijgen.

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 28-sep-2004 22:08:55

Ik weet niet of de overheid verschil maakt tussen lichte en zware auto's als het aankomt op grijs kenteken rijden voor particulieren. Misschien is dit de maas in de wet die de liefhebbers van zware pick-ups kan redden. Maar we weten het pas zeker op 1 januari 2005 op het moment dat de regering de nieuwe wetten in laat gaan.

Tja, en op het moment dat de auto te duur wordt en u ziet geen mogelijkheid om de deze te verkopen. Dan kunt u de auto uit de wegenbelasting halen en wachten op betere tijden.  Cool

rointa
Joined : 28-sep-2004
Berichten : 1
Other Topics
Geplaatst : 28-sep-2004 22:14:54
webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 29-sep-2004 10:38:36

Betreft de lage inruilprijs: wanneer u een nieuwe auto binnen een jaar inruilt dan valt de inruilprijs altijd tegen.

Wanneer de verhoogde wegenbelasting tarieven nu tegenvallen en u krijgt te weinig terug als u de auto inruilt, dan zou ik de auto nog even blijven rijden. Waarom?
- Uw grijs kenteken auto was in de aanschaf zo'n 27% goedkoper dan een gelijkwaardige geel kenteken auto (27% BPM) Dit bedrag dat u in 2005 wel moet gaan betalen kunt u aanwenden om de verhoogde wehenbelasting te betalen, tot de markt weer wat tot rust komt en u uw auto wel goed kan verkopen/inruilen.
- De kosten die u maakt om de auto in te ruilen zijn waarschijnlijk zo hoog dat de verhoogte wegenbelasting nog wel meevalt.

Maak daarom eerst een kostenplaatje voor u zelf, dus wat zijn de kosten en wat zijn de baten. En vergeet niet dat de markt altijd in beweging is en dat uw inruilprijs een half jaar later al een stuk gunstiger kan zijn.