Peugeot 106 XR 1.4D SPECIAL
Auteur Bericht
Gert
Joined : 18-jul-2006
Berichten : 118
Other Topics
Geplaatst : 21-jul-2005 22:02:51
Onderwerp : Peugeot 106 XR 1.4D SPECIAL

Hallo,

Ik zag onderweg net een Peugeot 106 XR 1.4D SPECIAL uit 1995 staan met 120.000 km op de teller voor 2850 euro. Kwa uiterlijk zag ie er nog goed uit, verder kon ik hem op dit moment even niet bekijken. Mijn vraag is eigenlijk: is deze auto vrij algemeen of algemeen geweest? Weet iemand of het een degelijke auto is? Ik vraag dit ivm eventuele reparaties/onderdelen en hun verkrijgbaarheid. Zou dit een goede aanschaf kunnen zijn? Ik heb zelf een oude auto waarvoor ik waarschijnlijk niet veel meer zal krijgen (een subaru justy uit 1991 met 75000 op de teller). Deze heeft ook wat deukjes door kleine ongelukjes. Zou ik deze bij de dealer achter kunnen laten en van de prijs dan 2500 proberen te maken? Of is dit niet redelijk? Er zitten overigens nieuwe banden en remmen onder de peugeot.

Mijn justy rijd gemiddeld ongeveer tussen de 1 op 10 en 1 op 13 a 14 (benzine). Ik rijd ongeveer 20.000 km p/j. Nu vraag ik me af of ik er verstandig aan doe deze diesel eventueel te nemen. Ik ga proberen een kostenplaatje te maken....

justy =  wegenbelasting ongeveer 13 p.m. 13*12=156
peugeot = wegenbelasting ongeveer 38 p.m. 38*12=456
ik ga even uit van een slecht verbruik in het geval v.d. justy, ik weet n.l. niet wat de peugeot verbruikt, vandaar dat ik uit wil gaan van 1 op 10.
20000/10=2000*1,375=2750
20000/10=2000*0,875= 1750
Dat is dus 900 euro besparing op brandstof p.j. met de huidige prijzen en 1 op 10 verbruik.... min 300 aan extra wegenbelasting = 600 euro.
Doe ik het met 1 op 13 dan word het
20000/13=1539*1,375=2116
20000/13=1539*0,875=1346
nog steeds een verschil van zo'n 770 euro.... ook weer min 300 = 470 euro pj.

Wat vergeet ik nog? Is de APK niet duurder bij een diesel ivm roetmeting oid? Wat voor andere kosten moet je bij een diesel nog meer op rekenen?

De aanschaf is ook weer zo'n 2850 en wat komt er aan onderhoud eventueel nog bij kijken? Bij de justy zal er ook nog wel de nodige onderhoud aankomen.

Ik vind het wel erg moeilijk hoor..... zeker gezien het feit dat ik een kleine beurs heb.

In het verbruik

Gert
Joined : 03-mei-2024
Berichten : 118
Other Topics
Geplaatst : 22-jul-2005 0:36:52

Naar ik gelezen heb (maar dit is van een review site en niet van een officiele bron) haalt het autotje gemiddeld iets van 1 op 20. Dat zou mooi zijn natuurlijk. De kostenbesparing zou dan wel de moeite waard zijn.....

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 22-jul-2005 10:56:57

Het verbruik van een auto is variabel... hoe rustiger je rijdt hoe zuiniger de auto. En dan is er natuurlijk nog een verschil tussen bestuurders die voornamelijk op de snelweg zitten en degene die veel in de stad rijden (optrekken, remmen, etc.)

Ik zou voor deze auto zo'n 1 op 15 aanhouden. De APK is inderdaad een paar tientjes duurder in verband met de roetmeting. Het motortje is volgens mij wel een sterk punt van deze auto. Die oude dieseltjes leven gemiddeld langer dan de carrosserie zelf. Dus voordat u tot de aankoop overgaat goed kijken of er geen roest of andere zwakke plekken in de koets zitten. Natuurlijk ook even een proefrit maken en letten op de stuurinrichting en koppeling zoals aangeven in de hoofdstukken:
Versnellingbak
Wielen en ophanging

Let er wel op dat auto's met een aankoopprijs onder de 4.500 euro geen Bovaggarantie hebben. Bespreek dus goed met de dealer of en wat voor een garantie er op deze auto wordt gegeven.

Een beetje korting is wel te krijgen, het belangrijkste is echter dat u van uw huidige auto af bent  Wink

Ik heb nog even gekeken op autoscout24.nl en deze auto met deze kilometerstand lijkt uniek te zijn voor deze prijs. Als ik deze auto moest verkopen zou ik 1000 euro meer vragen. Voor deze prijs hebben deze Peugeots allemaal minimaal het dubbele gereden.

Als'ie technisch in orde is dan heeft u er een leuke auto aan!

Gert
Joined : 03-mei-2024
Berichten : 118
Other Topics
Geplaatst : 23-jul-2005 14:57:32

Bedankt voor uw advies. Het feit dat die anderen 1000 euro duurder zijn zou er dus wel op kunnen duiden dat er iets mis is met dit autotje. Ik heb er zelf niet genoeg verstand van om een goede inschatting daarover te maken vrees ik. Ik ga eens kijken of ik iemand in mijn omgeving kan vinden die wat meer kennis hierover heeft.

Gert
Joined : 03-mei-2024
Berichten : 118
Other Topics
Geplaatst : 23-jul-2005 15:00:13

Wil de dealer mijn oude auto wel hebben denk je als ik die andere bij hem koop? En wat is een redelijke korting waar ik voor kan gaan in dat geval?

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 23-jul-2005 17:28:55

Of dat er iets mis met deze auto is dat weet je natuurlijk nooit vooraf. Krijgt u garantie? Krijgt u een uitdraai van de Nationale Autopas? Dit zijn vragen waaruit het vertrouwen van de dealer in zijn product spreekt.

Vergeet ook niet dat er genoeg dealers de waarde van deze groep oudere occaisons niet goed inschatten, want waar vind je voor duizend euro een goede 106 diesel met een lage kilometerstand. Die zijn er niet dus dan ga je als vanzelf met de prijs tussen  de 2.000 / 3.000 euro zitten. Wanneer deze dealer de markt had verkend door even op de verschillende auto-zoek-sites te kijken dan had hij waarschijnlijk tussen de 3.500 / 4.000 euro gevraagd.

Ik weet echter niet of dat de auto in een goede staat verkeerd, een paar deukjes en krasjes zorgen er al voor dat er geen topprijs meer gevraagd kan worden.

Ik raad u aan om in ieder geval de onderwerpen op de website eens door te lezen. Iemand uit uw kennissenkring inschakelen lijkt misschien in eerste instantie de oplossing, maar pas wanneer u zelf ook een beetje kennis van zaken heeft kunt u zelfverzekerd over gaan tot de aankoop. Er zijn namelijk genoeg mensen die zeggen dat zij wel verstand hebben van de autohandel, maar vergeet niet dat de gemiddelde occasionkoper hooguit 1 maal per 3 jaar een auto koopt en de gemiddelde autoverkoper verkoopt gemiddeld 1 auto per dag!!!

Persoonlijk zou ik op mijzelf vertrouwen, want u moet de portemonnee trekken.

Gert
Joined : 03-mei-2024
Berichten : 118
Other Topics
Geplaatst : 24-jul-2005 13:05:36

Ja, dat is ook zo. Als het goed is is er wel iemand uit een grijs verleden die ik nog wat kan vragen die zelf automonteur is (geweest) bij een opel dealer. Hopen dat ik die persoon nog kan achterhalen.

Gert
Joined : 03-mei-2024
Berichten : 118
Other Topics
Geplaatst : 25-jul-2005 12:48:16

Mijnheer Keek, misschien weet u dit als deskundige:

De auto met kenteken JTGB22 staat bij het RDW geregistreerd met datum afgifte 3-1-95. Als ik bij hbase.nl kijk op dit kenteken dan wordt er aangegeven dat dit type auto geproduceerd werd tot mei 1994.

Wat kan de reden zijn dat het kenteken pas zo laat is afgegeven? Zou het om een geimporteerde auto kunnen gaan? Of kan het zijn dat het autotje erg lang in de showroom heeft gestaan?

Ook ben ik nog steeds op zoek naar de specificaties van deze auto. Ik heb peugeot nederland gebeld en deze verwezen mij naar een peugeot dealer in amstelveen welke zei mij niet verder te kunnen helpen mbt die gegevens. Op het web vind ik helaas verdacht weinig terug over de Peugeot 106 XR 1.4D Special. In elk geval op UK/NL sites. Mijn FR is nogal merde...... ;-)

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 25-jul-2005 14:39:00