Vakantie-auto
Auteur Bericht
Joined : 07-mrt-2004
Berichten : 2
Other Topics
Geplaatst : 07-mrt-2004 16:30:50
Onderwerp : Vakantie-auto

Voor een vakantie met wat vrienden wil ik een oude Citroen BX aanschaffen. Ik heb een leuke aanbieding gezien maar ik kan het me niet veroorloven om tot de vakantie de wegenbelasting en verzekering te betalen. Is het mogelijk om de auto van het kenteken af te halen en voor de vakantie weer een kenteken aan te vragen en te verzekeren of is dat heel ingewikkeld en duur?

Groetjes,

Jelte

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 07-mrt-2004 22:18:55

Dit is wel mogelijk.

Wanneer je de auto koopt moet de auto niet op naam gezet worden, nee je moet vragen om een vrijwaring. Nu staat de auto niet op naam en hoeft er geen wegenbelasting betaald te worden. De verzekering hoeft dan natuurlijk ook nog niet afgesloten te worden.

Het enige probleem is nu het thuis krijgen van de auto. Laat de auto brengen of vraag een set met groene platen te leen van het autobedrijf waar je de auto koopt. Rijdt je de auto onverzekerd en niet in de wegenbelasting naar huis zonder groene platen dan is het leed niet te overzien als er wat gebeurd of wanneer de politie je aanhoud. Zet de auto thuis op eigen terrein, want het is volgens mij niet legaal om zo een auto aan de weg te zetten.

Wanneer je de auto nu wilt gebruiken moet je deze op naam zetten. Dit kan bij het postkantoor en dit kost +/- 10 euro. Hier heb je voor nodig:
- de vrijwaring
- kenteken deel 1 en 3 (overschrijvingsbewijs)
- Het rijbewijs van de persoon op wiens naam de auto komt

Op het postkantoor wordt de auto op naam gezet en je krijgt een nieuw kenteken deel 2. Degene met naam en adres erop.

Vergeet niet om contact op te nemen met uw verzekeraar om de auto te verzekeren.

Succes!

Jelte
Joined : 07-mrt-2004
Berichten : 2
Other Topics
Geplaatst : 08-mrt-2004 20:02:47

Bedankt voor deze verhelderende uitleg. Een ding is mij echter nog niet helemaal duidelijk. Krijg ik een nieuw kenteken als ik naar het postkantoor ga of dat blijft dat het oude kenteken?

webmaster
Joined : 07-aug-2006
Berichten : 523
Other Topics
Geplaatst : 09-mrt-2004 9:34:41

Je behoudt gewoon het kenteken dat bij de auto meegeven wordt. Wat ik bedoelde met, "je krijgt een nieuw kenteken deel 2" is het volgende:

Wanneer een auto op naam gezet wordt krijg je altijd een nieuw deel 2, omdat op dit deel de persoonsgegevens staan van de eigenaar van de auto. Dus aan het oude deel 2 heeft de volgende eigenaar en de dealer niets meer.
Deze wordt trouwens ook altijd meegegeven aan de vorige eigenaar gelijk met de vrijwaring.

Dus, deel 2 is altijd nieuw! Deel 1 en 3 (overschrijvingsbewijs) zijn wel origineel, zoals uitgegeven aan de eerste eigenaar. (Behalve wanneer deze deel 1 of 3 is kwijtgeraakt en een nieuwe heeft moeten aanvragen, natuurlijk Wink )