BPM

Dit is de afkorting voor: Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen.

In feite is het een luxebelasting, want vrachtwagens en bestelauto's (grijs kenteken auto's) die puur ingezet worden voor zakelijk vervoer zijn vrijgesteld van deze belasting. Koopt of least u een personenauto dan betaalt u BPM, het maakt dan niet uit of u zakelijk of privé met deze auto rijdt.

De hoeveelheid BPM waar de auto mee is belast staat op het kentekenbewijs.


Het gehele systeem van de BPM gaat op de schop. Vanaf begin 2008 zal er ieder jaar een aantal procent van het oorspronkelijke percentage (45,2%) verdwijnen. Deze zullen echter worden verrekend met een hogere wegenbelasting en een CO2 heffing. Dit zal uiteindelijk de weg vrij moeten maken voor kilometerheffing.

De huidige percentages zijn:

  • Personenauto's: (27,4% BPM) + (+/- vast brandstof afhankelijk bedrag) + (CO2 tax)
    Tot 1 juli 2010 hebben hybrides mogelijk nog recht op 5.000 of 2.500 euro korting
  • Bestelauto's en Kampeerauto's: (37,7% BPM) + (+/- vast brandstof afhankelijk bedrag)

Buiten deze bedragen zijn er stimuleringskortingen voor de auto's die in de schone categorie vallen of een roetfilter hebben.


BPM berekening

De BPM wordt berekend over de netto catalogusprijs van een nieuwe personenauto, dit is dus de prijs vóór belasting. De BPM en BTW worden beiden over dezelfde waarde berekend en bestaan naast elkaar. De reden hiervoor is het feit dat het in Nederland niet toegestaan is om belasting over belasting te heffen.


Afhankelijk van een aantal factoren verhoogt de BPM de netto catalogusprijs van een personenauto. Deze factoren zijn:


  • Is het een diesel- of benzineauto?
  • Hoe belastend is deze auto voor het milieu, hoe hoog is de CO2 uitstoot?
  • Betreft het een dieselauto, hoe hoog is de fijnstofuitstoot?

 

De nu volgende paragrafen zijn vooral interessant voor ondernemers die zakelijk een gebruikte auto willen verkopen en bedrijven of particulieren die een auto willen importeren.