Banden

De banden van een auto kunt u als klant gemakkelijk waarnemen en zijn zodoende goed te controleren. Wilt u de staat van de banden beoordelen, dan moet elke band afzonderlijk worden bekeken. Om de levensduur van een band te kunnen vaststellen moet ten eerste worden gemeten hoeveel millimeter profiel er nog op de band zit. Een band heeft namelijk minimaal 1,6 mm profiel nodig om APK goedgekeurd te worden.

 

Wilt u er echter zeker van zijn dat u tijdens een zware regenbui niet gaat glijden met de auto, dan is 2,5 mm toch wel de minimale profieldiepte. Deze getallen zijn interessant om te weten als u op uw huidige auto de kosten die de banden met zich meebrengen zo lang mogelijk wilt besparen. Wanneer u een occasion gaat kopen dan wilt u natuurlijk niet van het minimale uitgaan, zodat u in ieder geval niet in het eerste jaar kosten hoeft te maken. Het is dan ook aan te bevelen om banden met minimaal 5 mm profieldiepte onder uw aan te kopen occasion te hebben. Het ligt uiteindelijk aan uw rijstijl en de jaarlijkse hoeveelheid kilometers, hoe lang de banden zullen meegaan.

Profieldiepte

Om een snelle indicatie van de profieldiepte te krijgen, moet u naar de in het profiel aangebrachte rubberen bobbeltjes kijken. Deze bobbeltje zijn indicators die aangeven wanneer een band op zijn laatste 1,6 mm profiel rijdt. Deze indicators liggen in de groeven van de band en kunt u het beste zoeken met uw vinger of een pen. Liggen de indicators gelijk aan het loopvlak van de band, zoals in de onderstaande foto, dan moeten er direct nieuwe banden gemonteerd worden. Vallen deze bobbeltjes weg in het profiel, dan verkeert de band in ieder geval nog in een goede staat. Hoe goed een band dan nog werkelijk is kunt u alleen met een profielmeter of een beetje ervaring zien.

bandenprofiel

Let op! Wanneer een band niet goed is uitgelijnd, dan kan het profiel ongelijk slijten. Dit betekent dat het profiel aan de buitenste zijde van het loopvlak nog in een goede staat kan zijn, terwijl de binnenste zijde al bijna glad is. Controleer daarom het profiel over de gehele breedte van het loopvlak.

Beschadigingen

Omdat twee banden vaak tegelijk gewisseld worden zal er weinig verschil in profieldiepte optreden tussen de linker en rechter band. Bekijk toch alle banden afzonderlijk, omdat scherpe voorwerpen elke band afzonderlijk kunnen beschadigen. Zo kan het voorkomen dat er beschadigingen, zoals scheurtjes in de "wang" (zijkant van de band) van de band zitten. Vraag op het moment dat u een beschadiging aantreft aan de dealer of deze scheurtjes een verhoogd risico op lek rijden met zich meebrengen. Vraag zo nodig een extra garantie op de betreffende band, zodat u niet voor verrassingen komt te staan. U kunt niet verwachten dat de dealer u garantie geeft op slijtende onderdelen, zoals banden. U kunt wel verwachten dat de dealer achter zijn product staat en u de zekerheid wil geven dat problemen die buiten uw schuld om ontstaan vergoed worden.

Reservewiel

Het reservewiel is niet meer wat het geweest is. Veel auto's zijn tegenwoordig uitgevoerd met een banden reparatie kit of een zogenaamde thuiskomer. Een volwaardig reservewiel behoort dus niet meer tot de standaard uitrusting. Wanneer u wilt overgaan tot een aankoop, dan is het reservewiel één van de onderdelen die u tijdens uw laatste bezichtiging niet moet vergeten. Controleer welke vorm aanwezig is en of bijvoorbeeld de reparatiekit nog compleet is. Check ook de staat van het volwaardige reservewiel. Deze wordt namelijk nog weleens gebruikt op het moment dat de reguliere banden gewisseld worden. Het reservewiel wordt dan met een gebruikte band verwisseld. Of u hier blij mee moet zijn is aan u, maar dan bent u op de hoogte.

Conclusie

Zorg dat het profiel van de banden bij de aankoop minimaal 5 mm diep is. De banden hoeven niet nieuw te zijn maar moeten wel weer een tijdje kunnen meegaan. Moet u veel te snel weer nieuwe banden kopen, dan is eigenlijk de aankoopprijs van uw occasion gestegen. Zo kan de duurder geprijsde, maar beter onderhouden auto uiteindelijk goedkoper uitpakken.