Slurp TAX (2)

Posted by: webmaster on 27 december 2007

Nu we op de rand van 2008 staan komen de veranderingen in de belasting op automobielen angstig dichtbij. Dit leidt tot veel speculaties over de invulling en daarmee ook de nadelen van dit nieuwe stelsel.

Om maar gelijk occasionrijdend Nederland gerust te stellen: De nieuwe regelingen treffen vooral de kopers van nieuwe auto's. Echter, parallel met het afschaffen van de BPM gaat ieder jaar de wegenbelasting omhoog... dus uiteindelijk betaalt iedereen de prijs Sad


Nu volgt een opsomming van de veranderingen die de komende maanden gaan plaatsvinden.


Vanaf 1 februari 2008 gaat de BPM op de aanschafprijs van de nieuwe auto's met 2,9 procent omlaag naar 42,3 procent. Deze lichte daling zal worden gecompenseerd met een hogere wegenbelasting én de zogenaamde Slurp Tax.

Echter, de lat van waaraf deze CO2 belasting wordt geheven ligt dermate hoog dat de koper van een gemiddelde gezinsauto met 4 cilinders hier gemakkelijk onderduikt.


Vanaf 1 maart 2008 komt de laatste toevoeging aan deze regen aan belastingmaatregelen: De belasting op de uitstoot van fijnstof. Deze belasting is puur voor de dieselauto's en er moet tijdens de aanschaf per deeltje uitstoot betaald worden. Echter, tot 5 deeltjes uitstoot per kilometer is er niets aan de hand. Blijft u namelijk onder de 5 deeltjes uitstoot dan krijgt u zelfs korting op de BPM, stoot de auto meer uit dan moet er betaald worden.


Tenslotte, momenteel is de meest gestelde vraag in de autohandel: Wanneer moet ik mijn nieuwe auto aanschaffen... Nu of over een paar maanden?


Ga er vanuit dat het voor de gemiddelde gezinsauto weinig scheelt. Koopt u een extra 'schone' auto, dan loont het om tot februari te wachten. Koopt u een extra vervuilende auto, dan is januari dé maand om deze auto nog even aan te schaffen.


Wat betreft de fijnstof belasting die op 1 maart ingaat. De auto's die zonder goed roetfilter systeem worden aangeboden zullen dermate in prijs stijgen dat deze niet meer concurrerend zijn. Dus hier zal alleen de autohandel en industrie wat van merken, want deze zullen auto's uit de handel moeten nemen.


Veel succes in het nieuwe jaar en ik geloof niet dat de occasionmarkt direct getroffen zal worden door de veranderingen in de belasting op nieuwe auto's. Ga dus vooral geen overhaaste beslissingen nemen om nog op de valreep een gebruikte auto te kopen.