LPG

Posted by: webmaster on 29 september 2008

Met de huidige hoge brandstofprijzen wordt LPG met de dag populairder. Klanten voor nieuwe installaties moeten weken tot maanden wachten alvorens zij aan de beurt zijn. Voor ons occasionkopers is zo'n auto op LPG dan ook een buitenkansje om aan de hoge brandstofprijzen te ontsnappen. Hier zijn jammer genoeg de autodealers ook van op de hoogte, dus de tijd dat je lekker goedkoop een ex-leaseauto op gas kon kopen is verleden tijd.


Toch geven deze ex-leasers het meeste aanbod van LPG op de markt. Mocht u dus actief opzoek zijn naar een auto op LPG kijk dan ook eens op de websites van leasemaatschappijen. Ze zijn gemakkelijk te vinden, vul in een willekeurige zoekmachine de woorden: ex lease auto in en het aanbod wordt tentoongespreid.


Nu is er ook nog de optie om gewoon een benzineauto te kopen en dan achteraf een LPG-installatie in te bouwen. Dit geeft echter wel een heleboel obstakels die eerst weldoordacht genomen moeten worden!


  1. Is de auto waarin u de installatie wil laten bouwen überhaupt geschikt? Er zijn legio merken die benzinemotoren voeren die niet geschikt zijn om op LPG te rijden. Een verkoper zal dit niet altijd weten en het is verstandig om vóór de aankoop contact op te nemen met een LPG-inbouwstation.

  2. Hoe staat het merk tegenover gasinbouw. De term 'verbrande cilinderkop' is in de wereld van een LPG-rijder een bekende term. Wanneer de auto niet frequent onderhouden wordt is de kans groot dat de cilinderkop kapot gaat. Dit kan gedeeltelijk worden ondervangen door physieke aanpassingen te doen aan het motorblok, maar dit neemt niet weg dat bepaalde merken huiverig zijn geworden. Voor de koper van een jonge occasion die nog in de fabrieksgarantie zit kan dit betekenen dat zijn garantie vervalt op alle delen die beïnvloed worden door de LPG-installatie. Hiernaast geeft het stof tot nadenken om een installatie in te bouwen bij een merk die zijn garantie intrekt op LPG-auto's.

  3. De kosten. Een LPG-installatie kost rond de 2.000 euro, dit bedrag moet terugverdiend worden gedurende de tijd dat er in de auto gereden wordt. Dit betekent dat (alle andere kosten buiten beschouwing gelaten) er +/- 70 cent per getankte liter verdiend wordt. Er moet 2860 liter getankt worden om uit de kosten te komen. Neem een gemiddeld verbruik van 1 liter op 14 km en de kosten zijn na 40.000km terugverdiend. Neem in uw eigen berekening het verschil in wegenbelasting, verbruik en onderhoud wél mee en beslis nu hoe interessant LPG is.


Bent u echt in de markt voor een auto en is het type brandstof een belangrijk punt, neem dan in ieder geval het artikel Brandstof, omslagpunt door.