Oplichters!

Posted by: webmaster on 22 september 2009

De laatste paar weken zie ik een opvallende stijging in het aantal forumberichten met hetzelfde onderwerp op deze website. Het betreft mensen die naar eigen zeggen benadeeld zijn door een autodealer. Of deze stijging komt door de economische malaise die de autohandel extra hard treft weet ik niet, maar: Het is oppassen geblazen!


De mensen die een berichtje hebben achtergelaten kochten voornamelijk een auto in de prijsklasse tot 4.500 euro. Deze prijsklasse valt onder de limiet van 4.500 euro, waarboven een Bovag bedrijf garantie geeft. Zoekt u een auto in deze prijsklasse? Dan bent u volgens deze personen overgeleverd aan de beloftes van de dealer, die achteraf niet waar gemaakt worden.


Is het werkelijk allemaal zo somber? Natuurlijk niet!


Er zijn buiten het lezen van de artikelen op deze website tal van mogelijkheden om een miskoop te voorkomen. Zo bestaat de aankoopkeuring bij een autoriteit of merkdealer. De kosten van zo'n keuring liggen rond de 100 euro en is bij een aankoop zonder garantie het geld zeker waard. Helemaal wanneer het een oudere occasion betreft.

De beste tip die ik u kan meegeven is dat een goede voorbereiding en/of een onafhankelijke check essentieel zijn wanneer u niet kunt terugvallen op garantie.


Bent u nu al slachtoffer geworden van een hele vriendelijke dealer die achteraf een ordinaire oplichter bleek en nu uw barrel met al zijn goedheid voor de helft van het geld wil terugkopen? Dan komt het bovenstaande advies te laat. Maar u staat nog niet machteloos! Want een professionele autoverkoper heeft verantwoordelijkheden, óók voor auto's die zonder garantie worden verkocht.


Een dealer wordt namelijk geacht kennis van zaken te hebben en moet een particulier informeren over de staat van een auto. Roept een verkoper voor de aankoop dat een auto nog jaren mee kan en in een goede staat verkeert, dan mag u na de verkoop niet binnen een paar maanden tegen dure reparaties aanlopen.


Ik heb hier omtrent een artikel geschreven op deze website: Verborgen gebreken, wat nu?


Dit artikel kunt u gebruiken tijdens uw contact met de dealer op het moment dat deze u uw recht ontneemt.


Succes.