Omslagpunt, CO2 zuinig

Geplaatst door: Marnix op 28 december 2010
Sinds de overheid de wegenbelasting en BPM voor auto's met een lage CO2 uitstoot heeft afgeschaft, is het omslagpunt voor een nieuwe diesel of benzine auto aanmerkelijk veranderd. Alhoewel wij ons op deze website vooral richten op de markt van tweedehands auto's, kun je natuurlijk niet om deze zuinige auto's heen. Zeker nu de overheid deze belastingmaatregel handhaaft is het zelf een goed alternatief voor een gebruikte auto.

 

Spelregels:

Zodra een benzineauto minder dan 110 gram CO2 per km en een diesel minder dan 95 gram CO2 per km uitstoot, valt deze in de speciale categorie: Personenauto CO2 zuinig.

Dit houdt in dat deze auto's BPM vrij zijn en dat u geen wegenbelasting hoeft te betalen.

 

Bijkomend voordeel is dat een auto met lage CO2 uitstoot ook zuinig omgaat met zijn brandstof. De uitstoot van CO2 is namelijk verbonden aan de verbranding van diesel of benzine. De minder er verbruikt (verbrand) wordt, des te minder CO2 er vrijkomt. Dit is goed voor het milieu én goed voor uw portemonnee!


Nu is er op deze website een compleet artikel te vinden waarin het omslagpunt tussen benzine, diesel en LPG wordt bepaald. Echter, met deze nieuwe belastingmaatregel is het omslagpunt flink opgeschud en dan met name voor de auto's in de kleine klasse en de zuinige hybrides. Als aanvulling van op het artikel - Brandstof, omslagpunt - hebben we onderstaande diagram gemaakt. Dit diagram brengt het verschil in beeld tussen de jaarlijkse kosten van een auto die als CO2 zuinig gekenmerkt is en degene die hier buiten vallen.


De lijnen in het diagram zijn opgebouwd uit de jaarlijkse kosten voor brandstof en wegenbelasting. De wegenbelasting is gebaseerd op het gewicht van een CO2 zuinige benzineauto (Peugeot 107) en dieselauto (Fiat Punto).
De verbruikscijfers zijn gebaseerd op de cijfers van de fabrikant.


 

Benzine

Benzine CO2

Diesel

Diesel CO2

Literprijs

€ 1,50

€ 1,50

€ 1,20

€ 1,20

Verbruik km/liter

22

15

28

22

Wegenbelasting p/j

€ 204

€ 0

€ 972

€ 0


Omslagpunt CO2 zuinige auto

 

Het is duidelijk dat een zuinige auto zowel door het lage brandstofverbruik als de belastingvoordelen in financieel opzicht een groot voordeel biedt. Rond de 17.000km ligt het omslagpunt van een gewone benzine en dieselauto. Een CO2 zuinige dieselauto ligt daar 1200 euro onder. Zodoende kunt u een nieuwe auto kopen en toch niet duurder uitzijn, dan wanneer u een goedkopere tweedehands zou nemen.

 

Wilt u een ruimere auto dan een Peugeot 107 of Fiat Punto, dan is uw keuze beperkt tot een hybride Toyota of een Honda. Deze zijn dan wel ruim 10.000 euro duurder, en dat haal je er binnen een paar niet uit.