Auto Import

Posted by: webmaster on 15 juni 2008

In het artikel van 1 juni '08 heb ik u beloofd dat ik mijn ervaringen tijdens het importeren van een auto zou beschrijven. Die belofte ga ik nu inlossen met het eerste artikel van een serie die de komende maanden (twee) wekelijks op deze website zal verschijnen.


De auto die ik geïmporteerd heb ziet u hierboven in de advertentie. Jawel, het is een Porsche 911... het is voor mij nu alleen nog zaak om de auto te verkopen. Mijn plan is namelijk om het gehele proces van import tot verkoop te doorlopen, om zodoende voor u een informatieve en vermakelijke serie artikelen te kunnen schrijven. Deze auto is voorzien van alle mogelijke onderhoud, keuringen, garanties en taxaties. Heeft u interesse: klik op de advertentie en neem contact op.


Nu terug naar het artikel. Om bij het begin te beginnen, voordat je in de auto stapt en de grens overgaat is het belangrijk dat je eerst uitzoekt naar wat voor een auto je aandacht uitgaat. Laat je vooral niet gek maken door alle verhalen op internet en de televisie over de vele duizenden euro's die bespaard zijn. In veel gevallen is er zeker wat te besparen, maar net zo vaak is het bespaarde bedrag dermate laag dat het niet opweegt tegen de moeite die je erin steekt.


Voor welke type auto loont het dan wel?


Kort gezegd, de duurdere klasse met een waarde in Nederland vanaf 30 duizend euro.

 

Ga er vanuit dat je zo'n 10% kunt besparen. De kosten voor het uitzoeken, ophalen en keuren zijn dan echter nog niet verwerkt. Ben je in de markt voor een auto van 10.000 euro, dan weegt duizend euro minus de kosten en de vrije dagen die je moet opnemen niet op tegen het kopen van een Nederlandse auto.

Ben je op zoek naar een auto die in Nederland 40.000 euro kost, dan is 4.000 euro ruim genoeg om de kosten te dekken en nog aardig wat over te houden.


Belangrijk gegeven is de waardevastheid van een auto. De afschrijvingstabel die de douane hanteert is namelijk opgebouwd uit vaste percentages. Importeer je een waardevaste auto dan schrijft het BPM-percentage harder af dan wanneer het een Nederlandse auto zou zijn. Deze extra afschrijving is gunstig voor uw portemonnee.

Andersom werkt het natuurlijk ook. Auto's in de dure zakelijke klasse, zoals de S-klasse van Mercedes en een BMW 7-serie schrijven in de eerste paar jaar van hun bestaan extra hard af. Dit houdt in dat de afschrijvingstabel juist ongunstig uitpakt. In dit geval is een BPM taxatie de beste manier om de afschrijving te bepalen.


Maar ik draaf door.

 

Wat ik wil zeggen, voordat u überhaupt aan importeren begint moet u eerst voor uzelf berekenen of 'uw' auto wel voldoende financieel voordeel oplevert. Zoek zowel op een Duitse autozoeksite als een Nederlandse de auto van uw dromen. Tel hierbij de nog af te dragen BPM op. Oja, de auto moet ook nog eens naar Nederland en gekeurd worden... reserveer hier zo'n 1.500 euro en 1 á 2 snipperdagen voor.


Nu weet u wat de auto ongeveer zal gaan kosten. Volgende keer... meer!