Auto Import (6)

Posted by: webmaster on 27 juli 2008

De laatste keer beschreef ik hoe ik Duitsland in gereden ben. Echter, zonder gedegen voorbereiding had dit avontuur nooit zo goed uitgepakt. Het klinkt simpel: na een afspraak gemaakt te hebben voor de bezichtiging van een auto even een oprijwagen bestellen en gáán. Ik kan u verzekeren dat het bij mij echt niet zo nonchalant gegaan is.


Het is namelijk bijna onmogelijk om in de regio een oprijwagen te huren, zeker als je niet in de randstad woont. Autobedrijven lenen hun oprijwagen niet uit, omdat zij deze simpelweg zelf nodig hebben. Grote verhuurbedrijven willen wel, maar dan voor minimaal een week met alle kosten van dien. Wanneer ik dacht er één gevonden te hebben, mocht er alleen met een groot rijbewijs in gereden worden. Uiteindelijk heb ik in de buurt van Hilversum een bedrijf gevonden die een auto verhuurde die aan alle voorwaarden voldeed en ook nog verrassend betaalbaar was!


Tegelijkertijd heb ik mijn verzekeringsagent een goede transportverzekering laten afsluiten. Tijdens activiteiten van deze omvang houd ik altijd rekening met de wet van Murphy, waardoor ik het me niet kon veroorloven zonder verzekering op pad te gaan. Deze verzekering was specifiek gericht op de handelswaar die ik op de betreffende dag zou vervoeren. Mocht ik met mijn minimale ervaring in het internationale transport ergens een ongeluk krijgen of overvallen worden tijdens een tankbeurt... dan was ik in ieder geval mijn kapitaal niet kwijt. Ik raad zo'n verzekering dan ook aan iedereen aan die hetzelfde van plan is als ik.


Nu weet u dat het vervoer lastig is en dat een verzekering tot de mogelijkheden behoort. Is dit het belangrijkste van de hele voorbereiding? Deels wel ja, echter....

 

om tijdens het bezoek bij de verkopende partij geen ongelooflijke miskoop te begaan is het ontzettend belangrijk om je vooraf in te lezen. Ik heb de twee belangrijkste Porsche-aankoop-boeken aangeschaft en de zaken die op het type dat ik wilde importeren slaan eruit gehaald. Hiernaast heb ik een aantal internetforums die zich richten op Porsches flink doorgespit. Hieruit heb ik al met al veel nuttige tips gehaald. Natuurlijk kom je een aantal berichten tegen van mensen die hard onderuit gegaan zijn, daar kun je van leren en moet je vooral niet ontmoedigd door raken. Forums zijn er namelijk vooral voor mensen die problemen tegengekomen zijn en dus de ideale plaats om te leren wat je juist niet moet doen.


Deze informatie heb ik meegenomen in mijn taxatielijst waarin ik naast de standaard check nu dus ook de onderdelen die modelspecifieke problemen veroorzaken heb opgenomen. Met de waarschuwing van alle gedupeerde Porsche klanten in Nederland op zak ben ik uiteindelijk in Duitsland uit mijn oprijwagen geklommen en de Porsche gaan bekijken.