Kilometerstand Fraude

Posted by: Marnix on 05 oktober 2008

Bij het zoeken naar een occasion is naast het merk, model en motorisering vooral het bouwjaar en de kilometerstand een bepalende factor.

In de autohandel is de menselijke psyche dusdanig van invloed, dat auto's met meer dan de 100 of 200 duizend kilometer moeilijker te verkopen zijn. Dit houdt in dat zo'n occasion onevenredig veel lager geprijsd moeten worden in verhouding tot een auto die net onder een psychologische grens valt.


Voor de autohandelaar die het niet zo nauw neemt met de regels is het dus verleidelijk om de kilometerstand terug te zetten. De klant krijgt een auto met zogenaamd een lage kilometerstand en de dealer kan zijn auto gemakkelijker kwijt voor een hogere prijs. Omdat het vooralsnog niet illegaal is om een teller terug te draaien blijft dit in de meeste gevallen nog ongestraft ook.


Gelukkig is er een instantie genaamd: Nationale Auto Pas. Deze organisatie verzamelt kilometerstanden van zoveel mogelijk auto's, zo frequent mogelijk. Aangesloten autobedrijven voeren bij het afmelden van de APK automatisch de kilometerstand in en als ze professioneel zijn ook bij iedere beurt. Zodoende wordt er per auto een kilometerhistorie aangelegd. Deze historie is dus zo betrouwbaar als de frequentie waarmee deze is bijgehouden.


Laat ik een voorbeeld geven...


Een goed voorbeeld die slaat op een groot aanbod van occasions is de leaseauto. Deze worden na afloop van het leasecontract over het algemeen direct doorverkocht aan een aantal grote opkopers. Via deze opkopers worden de ex-leasers doorverkocht aan uw lokale handelaar. Gedurende dit proces van zakelijk handelsverkeer kan er altijd iemand tussenzitten die wat extra probeert te verdienen door de kilometerstand terug te zetten.


Gelukkig hebben we de Nationale Auto Pas om hier een stokje voor te steken, u kunt namelijk via de AutoPas terugkijken wat de laatst ingevoerde stand is. Nu komt echter de gevoelige plek van de AutoPas aan het licht, de ex-leaser wordt over het algemeen tegen het aflopen van de leaseperiode niet meer onderhouden. Hiernaast kan het gemakkelijk voorkomen dat de kilometerstand tijdens de laatste beurt (20 á 30 duizend kilometer terug) niet in de AutoPas is ingevoerd. Dit geeft een boesdoener zomaar 50.000km speling op de teller. Een leaseauto met 180.000km is dan terug te zetten naar 130.000km, zonder dat dit in conflict komt met de AutoPas historie. Zeg nu zelf, een dieselauto met 130 duizend-km is een stuk aantrekkelijker dan die met 180 duizend op de klok.


Er is een oplossing, dit zou alle leaseauto's in één klap super betrouwbaar maken en het ligt gewoon voor de hand. Leest u mee dames en heren van de grote leasemaatschappijen? Vul voor de doorverkoop van uw auto's de kilometerstand in de Nationale Auto Pas! Zodoende is de stand bekent en wordt de mogelijkheid tot frauderen geblokkeerd.


Nu is dit zeker niet het laatste dat ik over dit onderwerp te vertellen heb, houdt deze website in de gaten voor deel 2!