Auto Import (7)

Posted by: webmaster on 09 november 2008

In het vorige deel (6) was ik net uit mijn oprijwagen geklommen om de auto te bezichtigen. Nu komt het erop aan, was deze auto de 500km rijden waard geweest. Hij stond in ieder geval te glimmen onder een brede carport. De eigenaar was inmiddels ook naar buiten gekomen en heeft de auto van het slot gehaald. Het interieur zag er nog fantastisch uit, vooral de zwart lederen bekleding had nog niet veel geleden. Voor de verkoop is dit een belangrijk punt, want versleten bekleding is echt een afknapper bij dit type auto's.


Na kort de werking van alle belangrijke zaken gecontroleerd te hebben (airco, stoelverwarming, radio, etc.) heb ik eerst onder de motorkap gekeken. De kap is een klein luikje die de achterin geplaatste boxermotor eigenlijk niet zichtbaar maakt. Omdat ik dus geen direct zicht had op de motor ben ik afgegaan op zaken die een indicatie kunnen geven van motorschade.

 

De vuldop van de motorolie is zo'n indicator. Wanneer deze gevuld is met bruine smeer dan is de motorolie vervuild. Een vervuiler kan koelvloeistof zijn en wanneer deze twee vloeistoffen mixen zit er een lek in het blok. Andersom kun je ook aan de kleur van de koelvloeistof zien of er motorolie mee is vermengd.


Bij mijn Porsche bleek dit beide niet het geval en dus tijd om de motor te starten!


Met een flinke schreeuw werd de motor wakker. Gelijk weer uitgestapt en even goed geluisterd of er geen rare tikken in het blok zitten. De tweede test, de motor een aantal keer hoog in de toeren gegooid. Nog steeds geen ratels en tikken, dit geeft de burger moed.


Nu is het tijd om samen met de eigenaar een proefrit te maken. De auto reageert goed op het gas, de automatische versnellingsbak schakelt netjes en ook de schakelknopjes op het stuur werken. De stabiliteit rechtuit is ook goed in orde, alleen het stuur trilt lichtjes. De oorzaak moet bij de wielen of ophanging gezocht worden, de kosten voor een mogelijk reparatie zijn voor mij geen reden om niet tot een aankoop over te gaan.


Dus, na de proefrit afgerekend en de auto gevrijwaard. De papieren van de auto bestaan uit een Fahrzeugbrief (A4 formaat, kentekenbewijs deel 2) en een Fahrzeugschein (Kentekenbewijs deel 1A en 1B).

Ter informatie: Deze documenten worden de komende tijd omgezet naar de EU normen en de documentnaam verandert naar: Zulassungsbescheinigung Teil 1 en Teil 2.


Tenslotte had deze particulier een koopcontract van internet gehaald waarop de belangrijke zaken, zoals wie de verkoper en koper is en wat er verkocht wordt voor welk bedrag kunnen worden vermeld. Dit heeft mij weer de inspiratie gegeven om ook een koopcontract te maken voor OccasionAdvies.nl die u kunt downloaden via het artikel: Particulier Koopcontract


Met deze papieren op zak de auto de oprijwagen opgereden en Nederland weer opgezocht. De volgende keer schrijf ik over mijn ervaringen bij het RDW en de Douane.