Auto importeren (3)

Posted by: webmaster on 05 augustus 2007

Dit is nu alweer het derde artikel dat ik in korte tijd schrijf over de tweedehands autoimport. Het lijkt wel alsof de media iedere paar weken weer iets nieuws uitgevonden hebben.


De krantenkoppen schreeuwen het uit: de importbedrijven prepareren de auto's om deze zo goedkoop mogelijk de grens over te krijgen. Tja, wat had je anders verwacht... dit gebeurt al jaren! Het is een spel tussen de importeur en de douane.


Nieuwe regelgeving vanuit Europa heeft echter de huidige manier waarop de douane werkt teniet gedaan, waardoor deze de grip op de import heeft verloren. Waar de douanier tot voor kort met eigen tabellen de rest-BPM mocht bepalen, zet nu het taxatierapport van de importeur de toon. Is de douanier het niet met de prijsbepaling eens, dan zal hij of zij moeten bewijzen dat het taxatierapport niet klopt. En hier ligt nu net het probleem, doordat de douane onderbemenst is zal de douanier door tijdsdruk de waarde van het taxatierapport snel accepteren.


Nu denk u waarschijnlijk: Hey, bij wie kan ik zo'n goedkope import auto kopen? of: Ok, wat moet ik met deze info?


Op het eerste hoef ik geen antwoord te geven, via de advertenties rondom dit artikel staan de bedrijven klaar om u te helpen met het importeren van een auto.


De tweede is veel belangrijker, want als ik moet geloven wat ik lees dan wordt een afschrijving tot 50% in het eerste jaar zelfs geaccepteerd. Het zal wel eerder uitzondering dan regel zijn, maar bedenk eens wat er met de waarde van uw auto gebeurd. Wanneer de import van gebruikte auto's toeneemt en afschrijvingen van 30 á 40 procent in het eerste jaar geaccepteerd worden dan schrijft uw eigen nieuwe autootje ook ruim een derde af in het eerste jaar!


Nog even en de Duitse occasionmarkt wordt leeggekocht door Nederlanders en de Duitsers kopen Nederlandse auto's omdat de BPM teruggevorderd kan worden.

 

Wat is die Europese éénwording toch goed gelukt.