Auto importeren

Posted by: Marnix on 13 januari 2007

Vrijdag (12 januari). Na het eten kijk ik nog even naar het programma EénVandaag, want er wordt aandacht besteed aan auto's importeren. Volgens de presentator: "Kun je duizenden euro's besparen door in Duitsland een auto te gaan kopen."

 

Het item gaat verder met twee mannen die een auto in Duitsland hebben gekocht. Zij pochen over het geld dat zij bespaard hebben en hoe gemakkelijk het allemaal toch ging.

 

Natuurlijk komt er ook nog een "expert" aan het woord die vertelt dat sinds de grote auto-zoek-sites op internet de hele handel veranderd is. De expert die zelf een website heeft gerelateerd aan de auto import zegt dat de consument tegenwoordig precies de auto koopt zoals hij of zij die in gedachte heeft en dat een eindje reizen tegenwoordig heel normaal is.

 

Hoewel ik deze succesverhalen persoonlijk allemaal nogal eenzijdig vind klopt het in principe allemaal wel. Maar op het moment dat de expert vertelt dat: Van kopen buiten je eigen streek naar een auto kopen buiten je eigen land, maar een kleine stap is... krijg ik toch mijn bedenkingen.


Het hele verhaal laat bij de gemiddelde kijker een heel positief beeld achter. Maar op de vragen die ik mij stel werd totaal geen antwoord gegeven.

 

Stel, ik ben een huisvader met een kantoorbaan die net als de gemiddelde Nederlander weinig verstand heeft van de occasionmarkt. Nu hoor ik op een gerenomeerd nieuws programma dat ik met mijn zuur verdiende geld de grens over moet om de beste deal te kunnen krijgen. "Want vorig jaar hebben al 55.000 mensen hun auto uit Duitsland gehaald?"

 

Laat ik eerst dit getal ontkrachten. Er zijn vorig jaar 55.000 tweedehands auto's vanuit Duitsland geimporteerd. Dat is ongeveer 5% van de totale markt die ruim een miljoen auto's omvat. Ik neem aan dat een groot deel hiervan door handelaren is geimporteerd en niet door particulieren. Dus ten eerste, over het algemeen kopen alle particulieren hun auto nog gewoon bij de Nederlandse dealers.

 

Ten tweede, de vragen die ik mij stel:

 

Welke handelingen moeten ik verrichten om de auto op Nederlands kenteken te krijgen. De auto moet eerst vanuit Duitsland naar Nederland worden gebracht op een trailer of met tijdelijke kentekenplaten. Daarna moet deze goedgekeurd worden via een keuringstation van de RDW, met een wachttijd van vaak meer dan een maand. Tenslotte moet de rest BPM worden betaald, reken deze dus ook mee wanneer u een auto wilt importeren plus de kosten van transport en keuringen!

 

Laten we ervan uitgaan dat alles vlot verloopt en ik heb mijn Nederlandse kenteken ontvangen. Nu kom ik er tijdens de tweede week rijden achter dat er een probleem is met de versnellingsbak. Een fabrikagefout of slijtage en normaal gesproken wordt dit onder garantie verholpen. Maar ik moet nu met de Duitse dealer bellen en in goed Duits uitleggen dat mijn "Getriebe" kapot is. Stel dat deze dealer zegt: Breng de auto maar terug dan mag u een andere uitzoeken? of we lossen het voor u op, maar het duurt wel een week?

 

Wat nu?

 

Nee, alleen succesverhalen en een expert die zelf baat heeft bij de import vind ik persoonlijk van een heel laag journalistiek plan. Er wordt geen mooie balans in beeld gebracht van mensen die goede en slechte ervaringen hebben en vertellen hoe je bij problemen moet handelen. Ook wordt er niet verteld in welke klassen auto's het meeste voordeel te halen is. Nee, het is was een leuk onderwerp, maar een slechte uitvoering.