Weblog

Auto Import (8)

webmaster, 24 november 2008

In het vorige deel (7) heb ik daadwerkelijk de auto aangeschaft. Ik had al wel een redelijk beeld van de auto, maar de echte proef op de som wat kwaliteit betreft krijg je tijdens een aankoopkeuring bij een dealer of merkspecialist. Voorafgaande aan de invoerkeuring heb ik de auto dus eerst laten keuren, om zodoende erachter te komen of ik niet stiekem belazerd ben.


De Duitse wetten zijn namelijk zo geregeld dat de verkopende partij (zeker eerste eigenaar) moet weten en mededelen of en wat er mankeert aan de auto. Kom je erachter dat bepaalde zaken niet kloppen, zoals een schadeverleden en kilometerstand, dan kun je de auto weer terugbrengen. In theorie krijg je dan je geld weer terug, maar reken er maar niet op dat de praktijk ook zo gemakkelijk werkt.


De aankoopkeuring leverde een aantal kleinigheden op, trillende remschijven en een tweetal keerringen. Oja, de sleuteldop voor de slotbouten van de velgen had ik niet. Een tip voor iedereen die een auto wil importeren met dure velgen, niet vergeten! Maar met wat kunst en vliegwerk zijn deze verwijderd en er is een nieuw setje voor in de plaats gekomen.


Tijd voor de daadwerkelijke invoer.

Lees verder (geen reacties)

Goedkope occasion?

webmaster, 04 november 2007

De laatste tijd komen er op het OccasionAdvies Forum verschillende klachten binnen van mensen die voor +/- 2000 euro een occasion hebben gekocht.


De klachten komen in principe allemaal op hetzelfde neer, de auto heeft na aanschaf 50 tot 100 procent van het aankoopbedrag extra gekost aan achterstallig onderhoud en reparaties. De betreffende personen vroegen zich af hoe de handelaren die deze auto's aan hun hadden verkocht hiermee weg konden komen.


Het antwoord is echter verrassend simpel. Deze handelaren verkopen auto's aan klanten die klaarblijkelijk geen verstand van auto's hebben en maken hier handig gebruik van. Heeft de klant uiteindelijk in de gaten dat de auto technisch in een slechte staat verkeert, dan is vaak de enige weg naar gerechtigheid via de rechter en tja... dat doe je toch ook weer niet zo snel voor die 750 euro die de reparaties dan vaak kosten.


Het einde van het verhaal...

Lees verder (geen reacties)

Kilometerheffing (2)

webmaster, 13 december 2009

Vanwege de kilometerheffing verdwijnt de BPM (Belasting Personen- en Motorrijtuigen) stapsgewijs tot deze op 2013 in zijn geheel verdwenen is. Vergis u echter niet, de belasting op de aanschaf van een auto is zeker niet helemaal uit beeld. De BPM wordt namelijk gedeeltelijk vervangen door een milieubelasting. Het vaste percentage dat de BPM beslaat wordt nu vervangen door een variabele belasting. Dit betekent dat zodra er geld nodig is er aan alle kanten aanscherpingen komen om zogenaamd het milieu te beschermen en de schatkist te vullen.


Maar wat is het effect van de nieuwe BPM-percentages tot 2013?


Aan het einde van dit artikel vindt u een tabel met de belastingen die gedurende het afbouwen van de BPM en de invoering van de kilometerheffing betaald moeten gaan worden. Wat u in deze tabel kunt zien is de versnelde afbouw van de BPM en de verhoging van de CO2 belastingen tot 2013. Zo worden vervuilende auto's de komende jaren een flink stuk duurder en de kleine relatief schone auto's voor rondom de deur iets goedkoper.

Lees verder (2 reacties)

Diesel, verleden tijd?

webmaster, 08 juni 2008

Met de almaar stijgende brandstofprijzen vond ik het tijd worden om het rekenvoorbeeld in het artikel Brandstof, omslagpunt naar de huidige prijzen aan te passen. Op zich niet interessant, de prijzen zijn immers allemaal omhoog gegaan... deze conclusie is ten delen juist, de uitkomst is namelijk interessanter dan u denkt.

 

Vorig jaar in juni 2007 waren de brandstofprijzen voor benzine en diesel namelijk nog respectievelijk 1,40 en 1,04 euro per liter. Zet je dit af tegen de huidige prijzen dan kom je erachter dat er een verhoging is van 14% per liter voor benzine en voor diesel een reusachtige 35%!

 

De afzichtelijke prijsstijging die diesel sinds begin dit jaar doormaakt heeft het omslagpunt tussen diesel en benzine helemaal uit zijn verband getrokken. Lag vorig jaar het omslagpunt nog op 20.000km per jaar. Nú moet u 37.500km per jaar rijden om voordeel te halen uit uw dieselauto. Het omslagpunt is dus bijna met 100% is gestegen. Was het in het verleden nog zo dat de woon-werk forens met een eigen auto best een tweedehands dieselauto kon aanschaffen. Tegenwoordig moet rijden wel haast je beroep zijn om nog voor een dieselauto te kiezen.

Lees verder (geen reacties)

Brandstof prijzen dalen!

webmaster, 14 september 2006
De brandstof prijzen zitten in de lift en we gaan naar beneden. Na maanden van stijgingen en liters benzine van 1,50 en meer is de prijs van benzine en diesel nu gezakt naar 1,35 en 1,07

 

Maar we zijn er nog niet, want weet u nog... vroeger in 2002!? Toen waren de prijzen voor benzine en diesel nog 1,18 euro en 80 cent. Ja, dat waren nog eens tijden, een liter diesel voor 80 cent!

Lees verder (2 reacties)

Vuile Benzine!

webmaster, 21 augustus 2007

Een nieuwe wet ligt klaar om de uitstoot/ luchtvervuiling drastisch aan te pakken! Nou ja, drastisch... het effect zal waarschijnlijk alleen te merken zijn in de gemeentekas.

 

Deze wet maakt het namelijk voor gemeentes mogelijk om eigenaren van 'vervuilende' auto's meer parkeergeld uit de zak te kloppen. Hoe ze dit willen bewerkstelligen weet ik niet, maar het zal er wel op neerkomen dat dieselauto's en SUV's de klos zijn.

 

Kijk, ik ben helemaal geen voorstander van SUV's en als we iets voor het milieu kunnen doen, graag! Maar dan moeten wel de juiste motieven gebruikt worden en niet vanuit de overheid direct populair gedaan worden met de allang achterhaalde leus: Diesels Vervuilen!

 

Ik zeg: Benzineauto's vervuilen!

Lees verder (geen reacties)

Bovag royeert leden?

webmaster, 02 december 2007

Op zoek naar een onderwerp voor deze nieuwe aflevering kom ik op verschillende websites het bericht tegen dat de Bovag 13 leden heeft geroyeerd.


Om dit bericht te verifiëren surf ik naar de website van de Bovag, maar hier is niets te vinden over het royement. Merkwaardig, omdat op Automotive-online (een gerespecteerde website binnen de automotive branche) een quote staat van ABA-voorzitter Bertho Eckhardt over dit onderwerp.


In het kort is er het volgende aan de hand. De Bovag is de laatste vier jaar druk bezig geweest om de kwaliteit van haar leden naar een hoger plan te tillen. De leden die onder de maat presteren hebben handvatten van de Bovag gekregen die zij konden gebruiken om op het gewenste niveau te komen.


Uiteindelijk waren er 13 leden die niet konden of wilden voldoen aan de gestelde eisen van de Bovag, waardoor deze uit de club gezet zijn.

Lees verder (geen reacties)

"APK per twee jaar"

webmaster, 22 april 2007

De nieuwe regering wil de kiezer voor zich winnen en probeert dit door ons geld te laten besparen. Echter, zij doen dit niet door zelf te bezuinigen en dit door te berekenen in de belastingen... maar door de wetten flexibeler te maken waardoor er door ons minder geld uitgegeven hoeft te worden aan bijvoorbeeld: De APK keuring.

 

Op de verschillende internet forums zie ik van u veelal hele positieve reacties op dit bericht. Reacties zoals: "Eindelijk wordt er iets aan de auto gedaan als melkkoe" en "De auto's zijn tegenwoordig technisch zó goed dat de APK bijna overbodig is."

 

Maar kloppen deze uitspraken wel en moeten wij echt wel zo blij zijn met een lagere frequentie van de APK?

Lees verder (geen reacties)

Slurp TAX

webmaster, 18 november 2007

Hét gezegde van 2008 zal bestaan uit deze twee woorden: Slurp TAX.


Deze vorm van belasting roept in eerste instantie de gedachte aan belasting op brandstof verbruik op, maar niets is minder waar. Het gaat hier juist om de uitstoot! Dus geen geslurp, maar belasting op het uitbraken van CO2.


Het grappige is dat de echte Slurp Tax allang bestaat in de vorm van accijns. De bijvoorbeeld steeds duurder wordende benzineprijs bestaat immers voor ruim de helft uit accijns en tel daar ook nog maar even 19% BTW bij op! Als dat geen Slurp TAX is dan weet ik het niet meer.


De gedachte achter deze belasting is dat de vervuiler betaald. Koopt u dus aankomend jaar een nieuwe auto dan kan de keuze voor die net wat pittigere motor een dure grap worden. Want er zijn grenzen gesteld aan de hoeveelheid gram CO2 per kilometer die u mag uitstoten. Gaat u hier overheen, dan kost het u 110 euro per gram. Ja, CO2 kost meer per gram dan de duurste drug!

Lees verder (geen reacties)

BPM korting bij export

webmaster, 23 december 2006

Het ziet er naar dat de BPM korting bij export het komende jaar (jaren) nog niet veel zal opleveren voor uw eigen auto. Omdat de BPM teruggaaf alleen geld voor auto vanaf 16 oktober 2006 zal het logischerwijs nog wel een aantal jaar duren voordat de eerste auto's ingeruild worden en op de markt komen voor een prijs die interessant genoeg is om te gaan exporteren.

 

De vraag is: "Hoe lucratief is de export, hoeveel winst is er te behalen?"

 

Wanneer deze vraag beantwoord is zal blijken of de export zal toenemen, waardoor de prijzen in Nederland omhoog gaan met als gevolg dat uw auto meer waard wordt.

Lees verder (geen reacties)

Sorteer op Datum Titel Hits