Weblog

Alternatieve brandstof

webmaster, 05 december 2010

Verreweg de meeste auto's rijden op diesel of benzine met als goede derde LPG. Alternatieve brandstoffen zijn echter in opkomst. Alhoewel ze vaak nog slecht verkrijgbaar zijn, komt hier langzamerhand verandering in. Zo is aardgas (CNG) en BioDiesel steeds beter te vinden. De nieuwe brandstoffen richten zich voornamelijk op duurzaamheid, zowel in het terugdringen van de schadelijke uitstoot als het oplossen van onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen.

 

Korte termijn

De oplossing ligt op de korte termijn bij biobrandstoffen. Biobrandstoffen, zoals ethanol en biodiesel worden gemaakt uit plantaardige en dierlijke vetten. De grondstoffen voor biobrandstof zijn dus niet gebonden aan een eindige voorraad, zoals de fossiele brandstoffen dat wel zijn.

Het grote nadeel van biobrandstof is de grote hoeveelheid landbouwgrond en natuurgebied dat geofferd moet worden voor het verbouwen van gewassen voor de productie.

 

Lange termijn

De lange termijn oplossing ligt bij elektrisch rijden en waterstof. Wanneer deze brandstoffen duurzaam worden opgewekt is de bron onuitputtelijk mét het grote voordeel dat er geen schadelijke uitstoot vrijkomt tijdens het gebruik.

Het nadeel van waterstof en elektrisch rijden ligt momenteel bij de techniek. Deze is nog niet ver genoeg ontwikkeld om een serieus alternatief te zijn. Hiernaast is voor beide brandstoffen veel elektriciteit nodig. Pas wanneer deze elektriciteit op een schone en duurzame manier wordt opgewekt (wind-, water-, zonne-energie), zal het een echt alternatief zijn voor de toekomst.

De oplossing?

Lees verder (geen reacties)

APK vs Verkeersveiligheid

webmaster, 08 juli 2007

Nou, afgelopen week kwam de regen met bakken uit de hemel. U als autorijdend Nederland moet dit natuurlijk ook gemerkt hebben op de snelweg. Lange files en op plekken waar doorgereden kon worden was het oppassen geblazen voor het fenomeen: Aquaplaning.

 

Deze vorm van glijden over een dun filmpje van water (dat vaak veroorzaakt wordt door spoorvorming in combinatie met een gladde band) wordt gelukkig tot een minimum beperkt door de oplettende overheid die ons tegen wil en dank behoedt voor het rijden in een onveilige auto dankzij de APK keuring.

 

Maar daar gaat verandering in komen. Want deze regering heeft het briljante idee om iedereen geld te laten besparen door de frequentie van deze keuring te verlagen. Nou ja, iedereen... alleen de eigenaren van een benzineauto. En dan praten we maar over een reductie van 3 keuringen in 5 jaar. Maar goed, het is het gebaar dat telt en als de overheid ons (als benzinerijders) een besparing kan geven dan zal ik niet zeuren.

 

De vraag is echter: Snijdt de regering met al zijn goede bedoelingen ons niet in de vingers?

Lees verder (1 reactie)

Auto Import

webmaster, 15 juni 2008

In het artikel van 1 juni '08 heb ik u beloofd dat ik mijn ervaringen tijdens het importeren van een auto zou beschrijven. Die belofte ga ik nu inlossen met het eerste artikel van een serie die de komende maanden (twee) wekelijks op deze website zal verschijnen.


De auto die ik geïmporteerd heb ziet u hierboven in de advertentie. Jawel, het is een Porsche 911... het is voor mij nu alleen nog zaak om de auto te verkopen. Mijn plan is namelijk om het gehele proces van import tot verkoop te doorlopen, om zodoende voor u een informatieve en vermakelijke serie artikelen te kunnen schrijven. Deze auto is voorzien van alle mogelijke onderhoud, keuringen, garanties en taxaties. Heeft u interesse: klik op de advertentie en neem contact op.


Nu terug naar het artikel. Om bij het begin te beginnen, voordat je in de auto stapt en de grens overgaat is het belangrijk dat je eerst uitzoekt naar wat voor een auto je aandacht uitgaat. Laat je vooral niet gek maken door alle verhalen op internet en de televisie over de vele duizenden euro's die bespaard zijn. In veel gevallen is er zeker wat te besparen, maar net zo vaak is het bespaarde bedrag dermate laag dat het niet opweegt tegen de moeite die je erin steekt.


Voor welke type auto loont het dan wel?

Lees verder (geen reacties)

Auto Import (2)

webmaster, 22 juni 2008

Vorige week heb ik globaal beschreven dat je voorafgaande aan de import van een auto moet onderzoeken wat het prijsvoordeel is. Deze week zal ik beschrijven hoe ík dit onderzoek heb uitgevoerd.


Dat ik voor een Porsche 911 heb gekozen is niet toevallig. Het zijn kwalitatief goede auto's en vooral waardevast. Deze laatste factor was voor mij van doorslaggevende rol. Deze waardevastheid in combinatie met de vaste BPM afschrijving op basis van de BPM afschrijvingstabel zorgen ervoor dat er een aardig prijsvoordeel te behalen is.


De keuze voor het merk was dus gemaakt. Ik wilde geen al te oude auto importeren, dus werd het type een 996. Dit type Porsche 911 werd geproduceerd tussen 1999 en 2005. Nu moest ik nog een lijst met specificaties en belangrijke opties samenstellen, alvorens ik daadwerkelijk naar een auto ging zoeken.

Lees verder (geen reacties)

Auto Import (3)

webmaster, 30 juni 2008

Vorige week heb ik de specificaties beschreven waaraan de te importeren auto moest voldoen. Deze week zal ik beschrijven hoe ik een fantastische auto had gevonden en hem toch niet importeerde.


Na een uitgebreide voorbereiding was het nu tijd om de eerste Porsche uit te zoeken. Via websites, zoals Mobile.de en AutoScout24.de had ik al geruime tijd de automarkt in de gaten gehouden. Zodoende had ik alvast de kennis opgebouwd om te beoordelen of de aangeboden auto's markt conform geprijsd waren.

 

Ruim een week nadat ik begon met zoeken werd er een auto aangeboden die aan veel van mijn eisen voldeed. Donkerblauwe lak, zwart interieur, bouwjaar 2000, 64.000km en als klap op de vuurpijl: een jaar garantie. Gelijk mailen, hij was nog niet verkocht... ik had m'n auto gevonden! Direct een oprijwagen en een stapel cashgeld gereserveerd.

Lees verder (geen reacties)

Auto Import (4)

webmaster, 08 juli 2008

Vorige week heb ik beschreven hoe ik net misgreep tijdens het aankoopproces. Ik had echter al wel een oprijwagen gereserveerd voor de aankomende week. Het onmogelijke moest gebeuren, binnen één week een tweede auto vinden die aan mijn specificaties voldeed.


Met meer geluk dan wijsheid zag ik het aansluitende weekend dat een auto die ik tijdens mijn research was tegengekomen opnieuw werd aangeboden. De auto was nog steeds in handen van dezelfde eigenaar en omdat ik toen al onder de indruk was van de specificaties werd dit mijn belangrijkste kandidaat.


Het was een zwart metallic Porsche 996 met zwart lederen interieur. Met het bouwjaar 2001 en een kilometerstand van 81.000. De auto was voorzien van een tiptronic automaat, wat geen overbodige luxe is wanneer je bedenkt dat bij vol accelereren 300pk op de achterwielen wordt losgelaten. Dan kun je beide handen aan het stuur houden en desnoods door middel van knoppen op het stuur óók manueel nog schakelen tussen de versnellingen.


Maar ik dwaal af.

Lees verder (geen reacties)

Auto Import (5)

webmaster, 13 juli 2008
Vorige week heb ik beschreven dat tweemaal ook scheepsrecht kan zijn. Ik had een auto gevonden en stond op het punt om te vertrekken naar Miesenbach, een klein plaatsje nabij Kaiserslautern.


Het was half vijf in de ochtend en ter voorbereiding van de rit die mij zeker 6 uur zou gaan kosten had ik de volgende zaken klaargelegd: Een routebeschrijving, brood/drank, spanbanden en een paar stoeptegels voor het geval dat de hellingshoek van de oprijplaten te scherp is. Hiernaast het belangrijkste van alles: het geld, veilig opgeborgen... stel je voor dat je op locatie aankomt en niet kunt betalen.


Alle spullen ingeladen en de deur achter me dichtgetrokken. De oprijwagen ingeklommen en gáán!

Lees verder (geen reacties)

Auto Import (6)

webmaster, 27 juli 2008

De laatste keer beschreef ik hoe ik Duitsland in gereden ben. Echter, zonder gedegen voorbereiding had dit avontuur nooit zo goed uitgepakt. Het klinkt simpel: na een afspraak gemaakt te hebben voor de bezichtiging van een auto even een oprijwagen bestellen en gáán. Ik kan u verzekeren dat het bij mij echt niet zo nonchalant gegaan is.


Het is namelijk bijna onmogelijk om in de regio een oprijwagen te huren, zeker als je niet in de randstad woont. Autobedrijven lenen hun oprijwagen niet uit, omdat zij deze simpelweg zelf nodig hebben. Grote verhuurbedrijven willen wel, maar dan voor minimaal een week met alle kosten van dien. Wanneer ik dacht er één gevonden te hebben, mocht er alleen met een groot rijbewijs in gereden worden. Uiteindelijk heb ik in de buurt van Hilversum een bedrijf gevonden die een auto verhuurde die aan alle voorwaarden voldeed en ook nog verrassend betaalbaar was!

Lees verder (geen reacties)

Auto Import (7)

webmaster, 09 november 2008

In het vorige deel (6) was ik net uit mijn oprijwagen geklommen om de auto te bezichtigen. Nu komt het erop aan, was deze auto de 500km rijden waard geweest. Hij stond in ieder geval te glimmen onder een brede carport. De eigenaar was inmiddels ook naar buiten gekomen en heeft de auto van het slot gehaald. Het interieur zag er nog fantastisch uit, vooral de zwart lederen bekleding had nog niet veel geleden. Voor de verkoop is dit een belangrijk punt, want versleten bekleding is echt een afknapper bij dit type auto's.


Na kort de werking van alle belangrijke zaken gecontroleerd te hebben (airco, stoelverwarming, radio, etc.) heb ik eerst onder de motorkap gekeken. De kap is een klein luikje die de achterin geplaatste boxermotor eigenlijk niet zichtbaar maakt. Omdat ik dus geen direct zicht had op de motor ben ik afgegaan op zaken die een indicatie kunnen geven van motorschade.

 

De vuldop van de motorolie is zo'n indicator. Wanneer deze gevuld is met bruine smeer dan is de motorolie vervuild. Een vervuiler kan koelvloeistof zijn en wanneer deze twee vloeistoffen mixen zit er een lek in het blok. Andersom kun je ook aan de kleur van de koelvloeistof zien of er motorolie mee is vermengd.


Bij mijn Porsche bleek dit beide niet het geval en dus tijd om de motor te starten!

Lees verder (geen reacties)

Auto Import (8)

webmaster, 24 november 2008

In het vorige deel (7) heb ik daadwerkelijk de auto aangeschaft. Ik had al wel een redelijk beeld van de auto, maar de echte proef op de som wat kwaliteit betreft krijg je tijdens een aankoopkeuring bij een dealer of merkspecialist. Voorafgaande aan de invoerkeuring heb ik de auto dus eerst laten keuren, om zodoende erachter te komen of ik niet stiekem belazerd ben.


De Duitse wetten zijn namelijk zo geregeld dat de verkopende partij (zeker eerste eigenaar) moet weten en mededelen of en wat er mankeert aan de auto. Kom je erachter dat bepaalde zaken niet kloppen, zoals een schadeverleden en kilometerstand, dan kun je de auto weer terugbrengen. In theorie krijg je dan je geld weer terug, maar reken er maar niet op dat de praktijk ook zo gemakkelijk werkt.


De aankoopkeuring leverde een aantal kleinigheden op, trillende remschijven en een tweetal keerringen. Oja, de sleuteldop voor de slotbouten van de velgen had ik niet. Een tip voor iedereen die een auto wil importeren met dure velgen, niet vergeten! Maar met wat kunst en vliegwerk zijn deze verwijderd en er is een nieuw setje voor in de plaats gekomen.


Tijd voor de daadwerkelijke invoer.

Lees verder (geen reacties)
Alle A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Ander

Sorteer op Datum Titel Hits