Weblog

2e Paasdag!

webmaster, 22 maart 2008

Het is weer bijna 2e Paasdag, wat betekent dat de Nederlandse autobedrijven weer staan te springen om uw aandacht.


Alle marketinginstrumenten worden weer uit de kast gehaald, zoals hoge kortingen, gratis navigatiesystemen en financieringen tegen 0% rente.


Deze kans mag u niet missen!”


Het klinkt inderdaad allemaal heel aanlokkelijk. Maar laat u vooral niet gek maken in drukke showrooms waar een goede check van de auto bijna niet mogelijk is.


Heeft u een auto gevonden waar uw voorkeur naar uitgaat, maar een proefrit is niet mogelijk? Kom dan een dag later terug en de dealer moet wel heel cru zijn om u dan niet dezelfde korting te geven als u op tweede Paasdag zou hebben gekregen.


Wilt u echt niet wachten en heeft de verkoper u met zijn argumenten zo angstig gekregen dat déze auto niet op u wacht en van deze auto is geen tweede te vinden? Dan is het eigenlijk alleen verstandig om bij een Bovag aangesloten dealer of een auto met huismerkgarantie aan te schaffen. Zodoende kunt u achteraf bij geschillen nog bij een branchevereniging aankloppen.


Persoonlijk vind ik bovenstaande manier van auto's kopen tegen het Russische Roulette aanzitten, maar ik kan me uw situatie ook heel goed voorstellen.


Ik hoop dat u allen een geslaagde 2e Paasdag tegemoet gaat!

(geen reacties)

Auto Klonen

webmaster, 15 januari 2008

Vanavond was er in het televisieprogramma TROS Opgelicht aandacht voor de nieuwste manier van mensen belazeren: Auto Klonen.


De zogenaamde Autokloon is in werkelijkheid een gestolen auto die wordt voorzien van hetzelfde chassisnummer dat een gelijkwaardige (niet gestolen) auto voert. Om het hele verhaal geloofwaardig te maken wordt de onderhoudshistorie óók gekopieerd en zodra de deal gesloten is en de auto op naam van een argeloze koper staat komt de politie aan de deur om de auto in beslag te nemen.

Het is namelijk nogal vreemd wanneer er twee auto's met hetzelfde kenteken en chassisnummer worden geregistreerd.


De vraag is nu: Hoe zorg je ervoor dat je niet op deze manier wordt belazerd?

Lees verder (1 reactie)

Slurp TAX (2)

webmaster, 27 december 2007

Nu we op de rand van 2008 staan komen de veranderingen in de belasting op automobielen angstig dichtbij. Dit leidt tot veel speculaties over de invulling en daarmee ook de nadelen van dit nieuwe stelsel.

Om maar gelijk occasionrijdend Nederland gerust te stellen: De nieuwe regelingen treffen vooral de kopers van nieuwe auto's. Echter, parallel met het afschaffen van de BPM gaat ieder jaar de wegenbelasting omhoog... dus uiteindelijk betaalt iedereen de prijs Sad


Nu volgt een opsomming van de veranderingen die de komende maanden gaan plaatsvinden.


Vanaf 1 februari 2008 gaat de BPM op de aanschafprijs van de nieuwe auto's met 2,9 procent omlaag naar 42,3 procent. Deze lichte daling zal worden gecompenseerd met een hogere wegenbelasting én de zogenaamde Slurp Tax.

Echter, de lat van waaraf deze CO2 belasting wordt geheven ligt dermate hoog dat de koper van een gemiddelde gezinsauto met 4 cilinders hier gemakkelijk onderduikt.

Lees verder (2 reacties)

Bovag royeert leden?

webmaster, 02 december 2007

Op zoek naar een onderwerp voor deze nieuwe aflevering kom ik op verschillende websites het bericht tegen dat de Bovag 13 leden heeft geroyeerd.


Om dit bericht te verifiëren surf ik naar de website van de Bovag, maar hier is niets te vinden over het royement. Merkwaardig, omdat op Automotive-online (een gerespecteerde website binnen de automotive branche) een quote staat van ABA-voorzitter Bertho Eckhardt over dit onderwerp.


In het kort is er het volgende aan de hand. De Bovag is de laatste vier jaar druk bezig geweest om de kwaliteit van haar leden naar een hoger plan te tillen. De leden die onder de maat presteren hebben handvatten van de Bovag gekregen die zij konden gebruiken om op het gewenste niveau te komen.


Uiteindelijk waren er 13 leden die niet konden of wilden voldoen aan de gestelde eisen van de Bovag, waardoor deze uit de club gezet zijn.

Lees verder (geen reacties)

Slurp TAX

webmaster, 18 november 2007

Hét gezegde van 2008 zal bestaan uit deze twee woorden: Slurp TAX.


Deze vorm van belasting roept in eerste instantie de gedachte aan belasting op brandstof verbruik op, maar niets is minder waar. Het gaat hier juist om de uitstoot! Dus geen geslurp, maar belasting op het uitbraken van CO2.


Het grappige is dat de echte Slurp Tax allang bestaat in de vorm van accijns. De bijvoorbeeld steeds duurder wordende benzineprijs bestaat immers voor ruim de helft uit accijns en tel daar ook nog maar even 19% BTW bij op! Als dat geen Slurp TAX is dan weet ik het niet meer.


De gedachte achter deze belasting is dat de vervuiler betaald. Koopt u dus aankomend jaar een nieuwe auto dan kan de keuze voor die net wat pittigere motor een dure grap worden. Want er zijn grenzen gesteld aan de hoeveelheid gram CO2 per kilometer die u mag uitstoten. Gaat u hier overheen, dan kost het u 110 euro per gram. Ja, CO2 kost meer per gram dan de duurste drug!

Lees verder (geen reacties)

Goedkope occasion?

webmaster, 04 november 2007

De laatste tijd komen er op het OccasionAdvies Forum verschillende klachten binnen van mensen die voor +/- 2000 euro een occasion hebben gekocht.


De klachten komen in principe allemaal op hetzelfde neer, de auto heeft na aanschaf 50 tot 100 procent van het aankoopbedrag extra gekost aan achterstallig onderhoud en reparaties. De betreffende personen vroegen zich af hoe de handelaren die deze auto's aan hun hadden verkocht hiermee weg konden komen.


Het antwoord is echter verrassend simpel. Deze handelaren verkopen auto's aan klanten die klaarblijkelijk geen verstand van auto's hebben en maken hier handig gebruik van. Heeft de klant uiteindelijk in de gaten dat de auto technisch in een slechte staat verkeert, dan is vaak de enige weg naar gerechtigheid via de rechter en tja... dat doe je toch ook weer niet zo snel voor die 750 euro die de reparaties dan vaak kosten.


Het einde van het verhaal...

Lees verder (geen reacties)

BPM

webmaster, 22 oktober 2007

Na alle geruchten vóór Prinsjesdag en de weken daarna waarin alle fouten verbeterd moesten worden lijkt het erop dat het beleid voor de komende jaren is gezet.


Het belangrijkste nieuws is de afschaffing van de BPM. Niet in één keer natuurlijk, want dan zou de gehele occasionhandel de nekslag krijgen. Nee, de BPM wordt in gelijkmatige stappen verminderd. Het is nog niet zeker, maar de officiële instanties gaan uit van een BPM verlaging van 45,2% naar 42,3% vanaf 1 februari 2008.


Reken dus niet op een sterke verlaging in de verkoopprijzen volgend jaar. Want krap 3% minder BPM betekend in werkelijkheid dat de verkoopprijs een kleine 1% omlaag gaat. Dit percentage is zo laag dat de markt van zowel nieuwe als gebruikte auto's niet beïnvloed zal worden.


Kortom geen reden om uw aankoop uit te stellen of juist te versnellen. Echter, de verlaging van de BPM wordt gecompenseerd door een hogere wegenbelasting.

De vraag is: Is het met het oog op de wegenbelasting gunstiger om nú of na 1 februari 2008 een auto aan te schaffen?

Lees verder (geen reacties)

'Gratis tweede auto!'

webmaster, 02 september 2007

Het is nog even afwachten tot prinsjesdag, maar uitgaande van de uitgelekte plannen ziet het er sterk naar uit dat de auto alweer in de hoek zit waar de financiële klappen gaan vallen.

 

Naast de accijnsverhoging op de brandstof en de algemene BTW verhoging naar 20% is er voor de leaserijders een extra verrassing uitgedacht. Nouja, ik denk niet dat er veel denkwerk aan te pas gekomen is, behalve: Hoeveel komen we tekort op de begroting? Aha, dat komt op 3% verhoging op de bijtelling van de leaseauto... dat is dan geregeld.

 

De vraag die een leaserijder zich nu moet stellen is: Hoeveel bijtelling betaal ik en is het niet interessant om een goedkope occasion aan te schaffen?

Op deze manier is moeder de vrouw mobiel en blijft de bijtelling in de portemonnee van de rechtmatige eigenaar Smile

 

Nu vraagt u zich natuurlijk af of dit voor u wel interessant is. Laten we dat eens berekenen.

Lees verder (geen reacties)

Vuile Benzine!

webmaster, 21 augustus 2007

Een nieuwe wet ligt klaar om de uitstoot/ luchtvervuiling drastisch aan te pakken! Nou ja, drastisch... het effect zal waarschijnlijk alleen te merken zijn in de gemeentekas.

 

Deze wet maakt het namelijk voor gemeentes mogelijk om eigenaren van 'vervuilende' auto's meer parkeergeld uit de zak te kloppen. Hoe ze dit willen bewerkstelligen weet ik niet, maar het zal er wel op neerkomen dat dieselauto's en SUV's de klos zijn.

 

Kijk, ik ben helemaal geen voorstander van SUV's en als we iets voor het milieu kunnen doen, graag! Maar dan moeten wel de juiste motieven gebruikt worden en niet vanuit de overheid direct populair gedaan worden met de allang achterhaalde leus: Diesels Vervuilen!

 

Ik zeg: Benzineauto's vervuilen!

Lees verder (geen reacties)

Auto importeren (3)

webmaster, 05 augustus 2007

Dit is nu alweer het derde artikel dat ik in korte tijd schrijf over de tweedehands autoimport. Het lijkt wel alsof de media iedere paar weken weer iets nieuws uitgevonden hebben.


De krantenkoppen schreeuwen het uit: de importbedrijven prepareren de auto's om deze zo goedkoop mogelijk de grens over te krijgen. Tja, wat had je anders verwacht... dit gebeurt al jaren! Het is een spel tussen de importeur en de douane.


Nieuwe regelgeving vanuit Europa heeft echter de huidige manier waarop de douane werkt teniet gedaan, waardoor deze de grip op de import heeft verloren. Waar de douanier tot voor kort met eigen tabellen de rest-BPM mocht bepalen, zet nu het taxatierapport van de importeur de toon. Is de douanier het niet met de prijsbepaling eens, dan zal hij of zij moeten bewijzen dat het taxatierapport niet klopt. En hier ligt nu net het probleem, doordat de douane onderbemenst is zal de douanier door tijdsdruk de waarde van het taxatierapport snel accepteren.


Nu denk u waarschijnlijk: Hey, bij wie kan ik zo'n goedkope import auto kopen? of: Ok, wat moet ik met deze info?

Lees verder (1 reactie)

Sorteer op Datum Titel Hits