Weblog

Autoveiling

Marnix, 01 mei 2010

Een online autoveiling is op het eerste gezicht een aantrekkelijke manier om snel van je auto af te komen. Het aanbieden van een auto is geheel vrijblijvend, dus je maakt een paar foto's, noteert de sterke en zwakke punten en met een beetje geluk heb je in een paar dagen de auto voor een goede prijs verkocht.


Het aanbod aan veilingsites is groot, wat u de mogelijkheid geeft om de beste dienst tegen de meest gunstige prijs uit te zoeken. Zo zijn er veilingsites die zonder commissie werken of deze door de koper laten betalen. De drempel om in te stappen is laag en dat is alleen maar toe te juichen. Maar dit is niet het hele verhaal.


De valkuilen zitten namelijk verborgen in de algemene voorwaarden en komen pas na de verkoop tevoorschijn.

Lees verder (geen reacties)

Auto kloon herkennen

Marnix, 10 maart 2010

Woensdag 10 maart jl. was er een interessant televisie programma op de BBC: Fake Britain. Het is een programma dat oplichterij onder de aandacht brengt en de aflevering die ik gezien heb was gericht op criminaliteit in de automobielhandel.


Het programma zelf was informatief en het gaf een aantal goede tips. Het onderwerp dat ik in dit weblog wil behandelen is de zogenaamde auto kloon. Over auto klonen heb ik al eens een stukje geschreven, echter in dit programma van de BBC hebben ze aan de hand van een in beslag genomen kloon laten zien hoe je een gekloonde auto kunt herkennen.


Het is niet gemakkelijk, maar wel zeker mogelijk!

Lees verder (geen reacties)

Kilometerheffing (2)

Marnix, 13 december 2009

Vanwege de kilometerheffing verdwijnt de BPM (Belasting Personen- en Motorrijtuigen) stapsgewijs tot deze op 2013 in zijn geheel verdwenen is. Vergis u echter niet, de belasting op de aanschaf van een auto is zeker niet helemaal uit beeld. De BPM wordt namelijk gedeeltelijk vervangen door een milieubelasting. Het vaste percentage dat de BPM beslaat wordt nu vervangen door een variabele belasting. Dit betekent dat zodra er geld nodig is er aan alle kanten aanscherpingen komen om zogenaamd het milieu te beschermen en de schatkist te vullen.


Maar wat is het effect van de nieuwe BPM-percentages tot 2013?


Aan het einde van dit artikel vindt u een tabel met de belastingen die gedurende het afbouwen van de BPM en de invoering van de kilometerheffing betaald moeten gaan worden. Wat u in deze tabel kunt zien is de versnelde afbouw van de BPM en de verhoging van de CO2 belastingen tot 2013. Zo worden vervuilende auto's de komende jaren een flink stuk duurder en de kleine relatief schone auto's voor rondom de deur iets goedkoper.

Lees verder (2 reacties)

Kilometerheffing

Marnix, 29 november 2009

Ik ben helemaal voor de kilometerheffing, want de overheid geeft aan dat het alléén maar voordelen heeft én 60% van de automobilisten gaat er financieel op vooruit! Hoe kun je nu tegen zo'n goed plan zijn?


Maaruh, hoor ik ook bij die 60%? Ach dat zal toch wel, het is immers de meerderheid. Dus ik ga nu geen BPM en wegenbelasting meer betalen. In plaats daarvan betaalt iedereen een vast tarief, het maakt dus niet uit of je nu in een splinternieuwe Mercedes rijdt of een 15 jaar oude Volkswagen Golf.

Ok, in het begin zijn er natuurlijk scheve verhoudingen. De Golf heeft zijn BPM al lang afgeschreven en moet nu opnieuw betalen. Het kan natuurlijk niet voor iedereen goedkoper worden, we zijn immers gewaarschuwd dat we ook onder de 40% minderheid kunnen vallen. Nee, wat dat betreft is het prettig dat die manager en directeur door de “minderheid” geholpen worden om BPM vrij voor exact hetzelfde kilometertarief in alle luxe over de snelweg te kunnen zoeven.


Nu is er echter wel een groot probleem!

Lees verder (geen reacties)

Oplichters!

Marnix, 22 september 2009

De laatste paar weken zie ik een opvallende stijging in het aantal forumberichten met hetzelfde onderwerp op deze website. Het betreft mensen die naar eigen zeggen benadeeld zijn door een autodealer. Of deze stijging komt door de economische malaise die de autohandel extra hard treft weet ik niet, maar: Het is oppassen geblazen!


De mensen die een berichtje hebben achtergelaten kochten voornamelijk een auto in de prijsklasse tot 4.500 euro. Deze prijsklasse valt onder de limiet van 4.500 euro, waarboven een Bovag bedrijf garantie geeft. Zoekt u een auto in deze prijsklasse? Dan bent u volgens deze personen overgeleverd aan de beloftes van de dealer, die achteraf niet waar gemaakt worden.


Is het werkelijk allemaal zo somber? Natuurlijk niet!

Lees verder (1 reactie)

Auto Import (9)

Marnix, 15 maart 2009

Het vorige artikel Auto Import 8 ben ik geëindigd op het punt dat de moed me in de schoenen zakte, omdat ik geen enkele medewerking kreeg van de douane tijdens de invoer van mijn auto. Je zou je afvragen waarom? Want ik kom met een gebruikte auto waarover nog een deel BPM betaald moet worden.


Ik ben helemaal geen voorstander van privatisering, niet van de belastingdienst en al helemaal niet van een combinatie van beide. Echter, als concurrentie nodig is om enige klantvriendelijkheid en behulpzaamheid te krijgen. Zodat ik in mijn geval het luttele bedrag van 5.500 euro af kon dragen... tja, dan moet dat maar.


De grafstemming die op het douanekantoor heerste waar ik langs ben geweest is hopelijk niet de standaard, maar ik hoor graag uw ervaringen.


In het nu volgende deel vertel ik hoe het me uiteindelijk toch gelukt is een bijna onzichtbare glimlach te krijgen op het gezicht van een douanebeambte en hoe het zover heeft kunnen komen dat ik juichend de BPM overmaakte.

Lees verder (1 reactie)

Auto Import (8)

Marnix, 24 november 2008

In het vorige deel (7) heb ik daadwerkelijk de auto aangeschaft. Ik had al wel een redelijk beeld van de auto, maar de echte proef op de som wat kwaliteit betreft krijg je tijdens een aankoopkeuring bij een dealer of merkspecialist. Voorafgaande aan de invoerkeuring heb ik de auto dus eerst laten keuren, om zodoende erachter te komen of ik niet stiekem belazerd ben.


De Duitse wetten zijn namelijk zo geregeld dat de verkopende partij (zeker eerste eigenaar) moet weten en mededelen of en wat er mankeert aan de auto. Kom je erachter dat bepaalde zaken niet kloppen, zoals een schadeverleden en kilometerstand, dan kun je de auto weer terugbrengen. In theorie krijg je dan je geld weer terug, maar reken er maar niet op dat de praktijk ook zo gemakkelijk werkt.


De aankoopkeuring leverde een aantal kleinigheden op, trillende remschijven en een tweetal keerringen. Oja, de sleuteldop voor de slotbouten van de velgen had ik niet. Een tip voor iedereen die een auto wil importeren met dure velgen, niet vergeten! Maar met wat kunst en vliegwerk zijn deze verwijderd en er is een nieuw setje voor in de plaats gekomen.


Tijd voor de daadwerkelijke invoer.

Lees verder (geen reacties)

Auto Import (7)

Marnix, 09 november 2008

In het vorige deel (6) was ik net uit mijn oprijwagen geklommen om de auto te bezichtigen. Nu komt het erop aan, was deze auto de 500km rijden waard geweest. Hij stond in ieder geval te glimmen onder een brede carport. De eigenaar was inmiddels ook naar buiten gekomen en heeft de auto van het slot gehaald. Het interieur zag er nog fantastisch uit, vooral de zwart lederen bekleding had nog niet veel geleden. Voor de verkoop is dit een belangrijk punt, want versleten bekleding is echt een afknapper bij dit type auto's.


Na kort de werking van alle belangrijke zaken gecontroleerd te hebben (airco, stoelverwarming, radio, etc.) heb ik eerst onder de motorkap gekeken. De kap is een klein luikje die de achterin geplaatste boxermotor eigenlijk niet zichtbaar maakt. Omdat ik dus geen direct zicht had op de motor ben ik afgegaan op zaken die een indicatie kunnen geven van motorschade.

 

De vuldop van de motorolie is zo'n indicator. Wanneer deze gevuld is met bruine smeer dan is de motorolie vervuild. Een vervuiler kan koelvloeistof zijn en wanneer deze twee vloeistoffen mixen zit er een lek in het blok. Andersom kun je ook aan de kleur van de koelvloeistof zien of er motorolie mee is vermengd.


Bij mijn Porsche bleek dit beide niet het geval en dus tijd om de motor te starten!

Lees verder (geen reacties)

Kilometerteller terugdraaien?

Marnix, 19 oktober 2008

Dan denk je al snel aan louche handelaren die 's avonds na sluitingstijd hun praktijken ten toon spreiden. Echter, niets is minder waar!


Want na een hele korte zoektocht op internet, om precies te zijn:


google.nl -> 'kilometerstand correctie'


vond ik meerdere aanbieders die met advertenties over elkaar duikelen om klanten binnen te halen. Deze bedrijfjes komen bij u thuis om uw kilometerteller op de door u gewenste stand te zetten, klaar terwijl u wacht!


Maar waarom zou ik überhaupt mijn kilometerstand willen corrigeren?

Lees verder (geen reacties)

Kilometerstand Fraude

Marnix, 05 oktober 2008

Bij het zoeken naar een occasion is naast het merk, model en motorisering vooral het bouwjaar en de kilometerstand een bepalende factor.

In de autohandel is de menselijke psyche dusdanig van invloed, dat auto's met meer dan de 100 of 200 duizend kilometer moeilijker te verkopen zijn. Dit houdt in dat zo'n occasion onevenredig veel lager geprijsd moeten worden in verhouding tot een auto die net onder een psychologische grens valt.


Voor de autohandelaar die het niet zo nauw neemt met de regels is het dus verleidelijk om de kilometerstand terug te zetten. De klant krijgt een auto met zogenaamd een lage kilometerstand en de dealer kan zijn auto gemakkelijker kwijt voor een hogere prijs. Omdat het vooralsnog niet illegaal is om een teller terug te draaien blijft dit in de meeste gevallen nog ongestraft ook.


Gelukkig is er een instantie genaamd: Nationale Auto Pas. Deze organisatie verzamelt kilometerstanden van zoveel mogelijk auto's, zo frequent mogelijk. Aangesloten autobedrijven voeren bij het afmelden van de APK automatisch de kilometerstand in en als ze professioneel zijn ook bij iedere beurt. Zodoende wordt er per auto een kilometerhistorie aangelegd. Deze historie is dus zo betrouwbaar als de frequentie waarmee deze is bijgehouden.


Laat ik een voorbeeld geven...

Lees verder (1 reactie)

Sorteer op Datum Titel Hits