Het was deze week weer uitgebreid in het nieuws: Vorig jaar zijn er 50% meer auto's geïmporteerd dan het jaar daarvoor.
Dit is natuurlijk geen nieuws, want aan het begin van dit jaar was de toename in de autoimport ook al in het nieuws. Wat wel interessant is dat de criminaliteit in de internationale autohandel net zo hard toeneemt als de import/export.
De mannen uit Oost Europa en Nigeria zien namelijk ook hier kans om een slaatje te slaan uit huisvaders die hun geluk zoeken en hebberige autohandelaren. Want juist op het punt waar de zoektocht naar een occasion uit bijvoorbeeld Duitsland begint hebben de criminelen hun hinderlaag gelegd: het internet.
Iedereen die via internet naar een “premium” auto heeft gezocht in Duitsland is het volgende model wel eens tegengekomen. Het is de rijk uitgeruste auto met opvallend lage kilometerstand in een courante kleur. In tegenstelling tot uw verwachting ligt de prijs lager dan de andere auto's en de keuze is dus snel gemaakt.
Dit is de eerste fout.
Het is weer bijna 2e Paasdag, wat betekent dat de Nederlandse autobedrijven weer staan te springen om uw aandacht.
Alle marketinginstrumenten worden weer uit de kast gehaald, zoals hoge kortingen, gratis navigatiesystemen en financieringen tegen 0% rente.
“Deze kans mag u niet missen!”
Het klinkt inderdaad allemaal heel aanlokkelijk. Maar laat u vooral niet gek maken in drukke showrooms waar een goede check van de auto bijna niet mogelijk is.
Heeft u een auto gevonden waar uw voorkeur naar uitgaat, maar een proefrit is niet mogelijk? Kom dan een dag later terug en de dealer moet wel heel cru zijn om u dan niet dezelfde korting te geven als u op tweede Paasdag zou hebben gekregen.
Wilt u echt niet wachten en heeft de verkoper u met zijn argumenten zo angstig gekregen dat déze auto niet op u wacht en van deze auto is geen tweede te vinden? Dan is het eigenlijk alleen verstandig om bij een Bovag aangesloten dealer of een auto met huismerkgarantie aan te schaffen. Zodoende kunt u achteraf bij geschillen nog bij een branchevereniging aankloppen.
Persoonlijk vind ik bovenstaande manier van auto's kopen tegen het Russische Roulette aanzitten, maar ik kan me uw situatie ook heel goed voorstellen.
Ik hoop dat u allen een geslaagde 2e Paasdag tegemoet gaat!
Nou, afgelopen week kwam de regen met bakken uit de hemel. U als autorijdend Nederland moet dit natuurlijk ook gemerkt hebben op de snelweg. Lange files en op plekken waar doorgereden kon worden was het oppassen geblazen voor het fenomeen: Aquaplaning.
Deze vorm van glijden over een dun filmpje van water (dat vaak veroorzaakt wordt door spoorvorming in combinatie met een gladde band) wordt gelukkig tot een minimum beperkt door de oplettende overheid die ons tegen wil en dank behoedt voor het rijden in een onveilige auto dankzij de APK keuring.
Maar daar gaat verandering in komen. Want deze regering heeft het briljante idee om iedereen geld te laten besparen door de frequentie van deze keuring te verlagen. Nou ja, iedereen... alleen de eigenaren van een benzineauto. En dan praten we maar over een reductie van 3 keuringen in 5 jaar. Maar goed, het is het gebaar dat telt en als de overheid ons (als benzinerijders) een besparing kan geven dan zal ik niet zeuren.
De vraag is echter: Snijdt de regering met al zijn goede bedoelingen ons niet in de vingers?
Ik ben helemaal voor de kilometerheffing, want de overheid geeft aan dat het alléén maar voordelen heeft én 60% van de automobilisten gaat er financieel op vooruit! Hoe kun je nu tegen zo'n goed plan zijn?
Maaruh, hoor ik ook bij die 60%? Ach dat zal toch wel, het is immers de meerderheid. Dus ik ga nu geen BPM en wegenbelasting meer betalen. In plaats daarvan betaalt iedereen een vast tarief, het maakt dus niet uit of je nu in een splinternieuwe Mercedes rijdt of een 15 jaar oude Volkswagen Golf.
Ok, in het begin zijn er natuurlijk scheve verhoudingen. De Golf heeft zijn BPM al lang afgeschreven en moet nu opnieuw betalen. Het kan natuurlijk niet voor iedereen goedkoper worden, we zijn immers gewaarschuwd dat we ook onder de 40% minderheid kunnen vallen. Nee, wat dat betreft is het prettig dat die manager en directeur door de “minderheid” geholpen worden om BPM vrij voor exact hetzelfde kilometertarief in alle luxe over de snelweg te kunnen zoeven.
Nu is er echter wel een groot probleem!
Readers Digest... bekent van haar irritante reclames op televisie heeft nu een onderzoek laten uitvoeren op het gebied van autokennis van de gemiddelde Nederlander. In dit onderzoek werden 600 mannen en vrouwen geënquêteerd aan de hand van een lijst met 40 vragen opgesteld door een autojournalist. De uitkomst is dat zowel mannen als vrouwen onvoldoende scoren en totaal op een 4,7 uitkomen.
De vragen zijn naast technische kennis ook gericht op het milieu en maandelijkse kosten. Ik heb natuurlijk zelf het lijstje ook doorlopen en kom op een score van 8,75. Het had een tien kunnen zijn ware het niet dat er vragen tussen staan die meer met statistiek dan technische kennis te maken hebben...
De hoeveelheid occasions die jaarlijks worden verhandeld is de laatste 7 jaar gedaald van 1,2 miljoen eind jaren negentig tot ruim een miljoen nú. Hoewel deze daling met de algemene trend van de afgenomen autoverkopen meeloopt, zijn het vooral de merkdealers die hebben ingeleverd.
Maar waarom juist de merkdealers? Zoals u in het artikel merkgaranties kunt lezen doen deze er over het algemeen alles aan om een auto zo verzorgt mogelijk aan te bieden. Garanties van meer dan een jaar en mobiliteitsgarantie is eerder regel dan uitzondering. Uit de cijfers blijkt echter dat een lage verkoopprijs de mensen toch naar de autohandel trekken en steeds meer mensen besluiten om een auto particulier te kopen/verkopen.
Dit is nu alweer het derde artikel dat ik in korte tijd schrijf over de tweedehands autoimport. Het lijkt wel alsof de media iedere paar weken weer iets nieuws uitgevonden hebben.
De krantenkoppen schreeuwen het uit: de importbedrijven prepareren de auto's om deze zo goedkoop mogelijk de grens over te krijgen. Tja, wat had je anders verwacht... dit gebeurt al jaren! Het is een spel tussen de importeur en de douane.
Nieuwe regelgeving vanuit Europa heeft echter de huidige manier waarop de douane werkt teniet gedaan, waardoor deze de grip op de import heeft verloren. Waar de douanier tot voor kort met eigen tabellen de rest-BPM mocht bepalen, zet nu het taxatierapport van de importeur de toon. Is de douanier het niet met de prijsbepaling eens, dan zal hij of zij moeten bewijzen dat het taxatierapport niet klopt. En hier ligt nu net het probleem, doordat de douane onderbemenst is zal de douanier door tijdsdruk de waarde van het taxatierapport snel accepteren.
Nu denk u waarschijnlijk: Hey, bij wie kan ik zo'n goedkope import auto kopen? of: Ok, wat moet ik met deze info?
Vorige week heb ik de specificaties beschreven waaraan de te importeren auto moest voldoen. Deze week zal ik beschrijven hoe ik een fantastische auto had gevonden en hem toch niet importeerde.
Na een uitgebreide voorbereiding was het nu tijd om de eerste Porsche uit te zoeken. Via websites, zoals Mobile.de en AutoScout24.de had ik al geruime tijd de automarkt in de gaten gehouden. Zodoende had ik alvast de kennis opgebouwd om te beoordelen of de aangeboden auto's markt conform geprijsd waren.
Ruim een week nadat ik begon met zoeken werd er een auto aangeboden die aan veel van mijn eisen voldeed. Donkerblauwe lak, zwart interieur, bouwjaar 2000, 64.000km en als klap op de vuurpijl: een jaar garantie. Gelijk mailen, hij was nog niet verkocht... ik had m'n auto gevonden! Direct een oprijwagen en een stapel cashgeld gereserveerd.
De Paasdagen zijn weer achter de rug. Dit betekent dat u uw aankoop nu voor de deur heeft staan of dat deze binnenkort wordt afgeleverd.
Voor iedereen die nog geen auto heeft gekocht en in de markt is voor een nieuwe dieselauto, dan bent u vanaf morgen véél meer geld kwijt aan de fijn-stof-uitstoot-toeslag. Ten minste, dat zegt men... er is zelfs al een rechtszaak aangespannen en verloren door de RAI vereniging om deze “RoetTax” te voorkomen.
Heel vreemd trouwens, want de automerken die een dieselfilter met gesloten systeem op hun auto's hebben gemonteerd worden in veel gevallen juist goedkoper.
Voor ons als occasionkopers is dit allemaal niet van belang. Wij kopen de auto's immers pas nadat alle belastingen betaald zijn. De vervuilende modellen die nieuw ongunstig geprijsd zijn, hebben in het tweedehands circuit prijstechnisch dusdanig veel afgeschreven, -om zich niet uit de markt te prijzen-, dat wij er niets van merken.
De vraag die mij wél bezighoudt de laatste tijd is: Hoe lang bestaat de mogelijkheid nog om met mijn occasion de stad in te rijden.
Vorige week heb ik beschreven hoe ik net misgreep tijdens het aankoopproces. Ik had echter al wel een oprijwagen gereserveerd voor de aankomende week. Het onmogelijke moest gebeuren, binnen één week een tweede auto vinden die aan mijn specificaties voldeed.
Met meer geluk dan wijsheid zag ik het aansluitende weekend dat een auto die ik tijdens mijn research was tegengekomen opnieuw werd aangeboden. De auto was nog steeds in handen van dezelfde eigenaar en omdat ik toen al onder de indruk was van de specificaties werd dit mijn belangrijkste kandidaat.
Het was een zwart metallic Porsche 996 met zwart lederen interieur. Met het bouwjaar 2001 en een kilometerstand van 81.000. De auto was voorzien van een tiptronic automaat, wat geen overbodige luxe is wanneer je bedenkt dat bij vol accelereren 300pk op de achterwielen wordt losgelaten. Dan kun je beide handen aan het stuur houden en desnoods door middel van knoppen op het stuur óók manueel nog schakelen tussen de versnellingen.
Maar ik dwaal af.