Weblog

Monthly Archives

  • Alle Weblog (0)

Dealer garantie

webmaster, 16 januari 2014

De laatste maanden ben ik druk in de weer geweest met het updaten van de merkgaranties. Zoals u weet bieden wij op deze website een compleet overzicht van de garanties die de merkdealers geven op de huisselectie occasions. Nu zijn er bij verscheidene automerken grote en kleine veranderingen doorgevoerd, zodat het loont om opnieuw het aanbod door te nemen.

Honda is bijvoorbeeld zo'n merk waar veel veranderd is. Zij bieden nu standaard twee jaar garantie welke tegen een kleine vergoeding nog met een jaar te verlengen is. Het beste van dit product is dat het niet alleen voor hele jonge occasions geld, maar ook voor auto's tot 9 jaar.

"Dealer in de aanval"

webmaster, 02 maart 2013

Andersom kan het dus ook. Een dealer in het noorden van het land heeft een klant voor de rechter gedaagd, omdat deze een auto had ingeruild die -naar later bleek- dermate veel olie verbruikt dat uiteindelijk het complete motorblok is vervangen. De dealer meende dat zijn klant niet aan de mededelingsplicht had voldaan ten tijde van het inruilen van de auto. Nu is de mededelingsplicht in het leven geroepen om consumenten te beschermen tegen malafide handelaren, dus het is interessant wat de rechter in deze zaak beslist.

CO2 zuinige auto 2012

webmaster, 19 maart 2012

Bent u in de markt voor een economisch/zuinige auto? Dan is dit waarschijnlijk het moment om uw beslissing te nemen. De regeling waarbij de zogenaamde schone auto's kunnen profiteren van een aanschafprijs zonder BPM en een wegenbelastingvrije periode tot 1 januari 2014, staat namelijk op het punt om aangescherpt te worden.

 

Vanaf 1 juli 2012 gaat de huidige CO2 uitstoot norm omlaag: voor diesels van 95 g/km naar 91 g/km en voor benzine van 110 g/km naar 102 g/km. Dit betekent dat er vanaf 1 juli 2012 voor de auto's die boven deze niuwe norm zitten gewoon BPM en wegenbelasting betaald moet worden.

BOVAG Zakelijk

webmaster, 02 september 2011

Bent u op zoek naar een gebruikte personenauto? En wilt u zekerheid en garantie? Dan is een auto met Bovaggarantie een prima manier om dit te verkrijgen. Deze garantie dekt gedurende 6 maanden alle mogelijke defecten aan de auto. Zo'n uitgebreide garantie kost meestal wat extra, maar dan ben je helemaal ingedekt. Mocht er toch een geschil ontstaan, dan biedt de Bovag u zelfs bemiddeling aan.

 

Helemaal goed, zou je denken. Koop je echter als ZZP'er of kleine ondernemer een personenauto bij een Bovag gecertificeerde dealer, dan is deze uitgebreide garantie met bemiddeling tijdens geschillen helemaal niet vanzelfsprekend. Een zakelijke klant valt namelijk niet onder de wettelijke consumentenbescherming. Omdat de Bovag in haar garantie de Nederlandse wet volgt is er een strikte scheiding tussen de garantievoorwaarden van een particuliere- en een zakelijk aankoop.

 

Koopt u zakelijk een occasion, dan moet u het volgende weten.

Verbod km-teller manipulatie

webmaster, 24 juli 2011
Het is vreemd, maar tot op de dag van vandaag is het niet verboden om de kilometerstand van een auto terug te draaien. Omdat een auto met een lage kilometerstand meer waard is dan een gelijkwaardig model met een veel hogere stand, is het financieel interessant om de km-stand terug te zetten. We noemen dat ookwel oplichting.

 

Ben je hier het slachtoffer van, dan is het heel lastig om je gelijk te krijgen. Ten eerste omdat het manipuleren van kilometertellers wettelijk niet verboden is. Ten tweede moet je de gang naar de rechter maken, waar je dan weer duidelijk moet kunnen maken hoeveel je precies teveel hebt betaald.

 

Nu is er echter een wet in de maak die hier verandering in gaat brengen!

MRB Klassiekers

webmaster, 04 juli 2011

De vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (MRB) voor de zogenaamde oldtimer auto's van 25 jaar en ouder gaat eind dit jaar (31 dec. 2011) op de schop. Wees gerust, wanneer u nu met een auto van minimaal 25 jaar oud rijdt, dan verandert er niets.

 

Echter, wilt u met het naderende einde van de MRB vrijstelling voor zuinige auto's overstappen op een oude auto? Dan moet u er rekening mee houden dat de vrijstelling van wegenbelasting voor klassieke auto's bevroren wordt. Dit betekent dat auto's met een oorspronkelijk datum van toelating van na 31 december 1987 niet meer gevrijwaard zijn van het betalen van belasting.

 

Koopt u dus een klassieker, dan moet u er zeker van zijn dat deze op de juiste datum zijn toelating gehad heeft. Deze eerste tenaamstelling mag in Nederland of in het buitenland geweest zijn, belangrijk is dat u deze datum op de officiële documenten heeft staan.

 

Bron: Belastingdienst.nl

"Wettelijke Garantie!?"

webmaster, 14 mei 2011

Het VARA programma Kassa heeft vandaag aandacht besteed aan de garantieregelingen in de tweedehands autohandel. Volgens Kassa is er een wettelijk geregelde garantie op tweedehands auto's, waar autobedrijven onderuit proberen te komen door auto's voor de zogenaamde meeneemprijs aan te bieden.

 

Deze wettelijke garantie bestaat niet! Gelukkig zijn de Bovag en ANWB aanwezig en wordt de fout rechtgezet. Het betreft namelijk het conformiteitsbeginsel en dat heeft niets met garantie te maken. Door middel van garantie garandeert de verkoper u een deugdelijk product gedurende een bepaalde periode. Het conformiteitsbeginsel wil zeggen dat een product aan de verwachtingen moet voldoen die men redelijkerwijs mag hebben. Voldoet het product niet aan de verwachtingen, dan kan de klant het product non-conform achten en een vergoeding van de verkoper eisen.

 

De verkoper zal een claim afwijzen, omdat de klant de auto zonder garantie heeft gekocht. Er zal dan een rechter aan te pas moeten komen om de non-conformiteit toe of af te wijzen.

Tweedehands Hybride

webmaster, 09 januari 2011

De markt voor hybride auto's ziet er vooralsnog rooskleurig uit. Er hoeft geen BPM en wegenbelasting betaald te worden en voor de leaserijders onder ons, u hoeft maar 14% bijtelling af te dragen.

 

Natuurlijk hoef je geen hybride te nemen om deze voordelen te hebben, echter zonder hulp van een elektromotor blijft u steken in de compacte klasse. De hybride combinatie van een elektromotor en een verbrandingsmotor maakt het mogelijk om in een middenklasse auto te rijden en toch alle belastingvoordelen te hebben.

 

Nu is dit allemaal leuk als u een nieuwe auto koopt, maar in de tweedehands markt is het altijd maar afwachten of deze relatief nieuwe technologie blijft presteren, de vraag is: Wanneer komen de serieuze kosten!?

Omslagpunt, CO2 zuinig

webmaster, 28 december 2010
Sinds de overheid de wegenbelasting en BPM voor auto's met een lage CO2 uitstoot heeft afgeschaft, is het omslagpunt voor een nieuwe diesel of benzine auto aanmerkelijk veranderd. Alhoewel wij ons op deze website vooral richten op de markt van tweedehands auto's, kun je natuurlijk niet om deze zuinige auto's heen. Zeker nu de overheid deze belastingmaatregel handhaaft is het zelf een goed alternatief voor een gebruikte auto.

 

Spelregels:

Zodra een benzineauto minder dan 110 gram CO2 per km en een diesel minder dan 95 gram CO2 per km uitstoot, valt deze in de speciale categorie: Personenauto CO2 zuinig.

Dit houdt in dat deze auto's BPM vrij zijn en dat u geen wegenbelasting hoeft te betalen.

 

Bijkomend voordeel is dat een auto met lage CO2 uitstoot ook zuinig omgaat met zijn brandstof. De uitstoot van CO2 is namelijk verbonden aan de verbranding van diesel of benzine. De minder er verbruikt (verbrand) wordt, des te minder CO2 er vrijkomt. Dit is goed voor het milieu én goed voor uw portemonnee!

Alternatieve brandstof

webmaster, 05 december 2010

Verreweg de meeste auto's rijden op diesel of benzine met als goede derde LPG. Alternatieve brandstoffen zijn echter in opkomst. Alhoewel ze vaak nog slecht verkrijgbaar zijn, komt hier langzamerhand verandering in. Zo is aardgas (CNG) en BioDiesel steeds beter te vinden. De nieuwe brandstoffen richten zich voornamelijk op duurzaamheid, zowel in het terugdringen van de schadelijke uitstoot als het oplossen van onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen.

 

Korte termijn

De oplossing ligt op de korte termijn bij biobrandstoffen. Biobrandstoffen, zoals ethanol en biodiesel worden gemaakt uit plantaardige en dierlijke vetten. De grondstoffen voor biobrandstof zijn dus niet gebonden aan een eindige voorraad, zoals de fossiele brandstoffen dat wel zijn.

Het grote nadeel van biobrandstof is de grote hoeveelheid landbouwgrond en natuurgebied dat geofferd moet worden voor het verbouwen van gewassen voor de productie.

 

Lange termijn

De lange termijn oplossing ligt bij elektrisch rijden en waterstof. Wanneer deze brandstoffen duurzaam worden opgewekt is de bron onuitputtelijk mét het grote voordeel dat er geen schadelijke uitstoot vrijkomt tijdens het gebruik.

Het nadeel van waterstof en elektrisch rijden ligt momenteel bij de techniek. Deze is nog niet ver genoeg ontwikkeld om een serieus alternatief te zijn. Hiernaast is voor beide brandstoffen veel elektriciteit nodig. Pas wanneer deze elektriciteit op een schone en duurzame manier wordt opgewekt (wind-, water-, zonne-energie), zal het een echt alternatief zijn voor de toekomst.

De oplossing?

Autoveiling

webmaster, 01 mei 2010

Een online autoveiling is op het eerste gezicht een aantrekkelijke manier om snel van je auto af te komen. Het aanbieden van een auto is geheel vrijblijvend, dus je maakt een paar foto's, noteert de sterke en zwakke punten en met een beetje geluk heb je in een paar dagen de auto voor een goede prijs verkocht.


Het aanbod aan veilingsites is groot, wat u de mogelijkheid geeft om de beste dienst tegen de meest gunstige prijs uit te zoeken. Zo zijn er veilingsites die zonder commissie werken of deze door de koper laten betalen. De drempel om in te stappen is laag en dat is alleen maar toe te juichen. Maar dit is niet het hele verhaal.


De valkuilen zitten namelijk verborgen in de algemene voorwaarden en komen pas na de verkoop tevoorschijn.

Auto kloon herkennen

webmaster, 10 maart 2010

Woensdag 10 maart jl. was er een interessant televisie programma op de BBC: Fake Britain. Het is een programma dat oplichterij onder de aandacht brengt en de aflevering die ik gezien heb was gericht op criminaliteit in de automobielhandel.


Het programma zelf was informatief en het gaf een aantal goede tips. Het onderwerp dat ik in dit weblog wil behandelen is de zogenaamde auto kloon. Over auto klonen heb ik al eens een stukje geschreven, echter in dit programma van de BBC hebben ze aan de hand van een in beslag genomen kloon laten zien hoe je een gekloonde auto kunt herkennen.


Het is niet gemakkelijk, maar wel zeker mogelijk!

Kilometerheffing (2)

webmaster, 13 december 2009

Vanwege de kilometerheffing verdwijnt de BPM (Belasting Personen- en Motorrijtuigen) stapsgewijs tot deze op 2013 in zijn geheel verdwenen is. Vergis u echter niet, de belasting op de aanschaf van een auto is zeker niet helemaal uit beeld. De BPM wordt namelijk gedeeltelijk vervangen door een milieubelasting. Het vaste percentage dat de BPM beslaat wordt nu vervangen door een variabele belasting. Dit betekent dat zodra er geld nodig is er aan alle kanten aanscherpingen komen om zogenaamd het milieu te beschermen en de schatkist te vullen.


Maar wat is het effect van de nieuwe BPM-percentages tot 2013?


Aan het einde van dit artikel vindt u een tabel met de belastingen die gedurende het afbouwen van de BPM en de invoering van de kilometerheffing betaald moeten gaan worden. Wat u in deze tabel kunt zien is de versnelde afbouw van de BPM en de verhoging van de CO2 belastingen tot 2013. Zo worden vervuilende auto's de komende jaren een flink stuk duurder en de kleine relatief schone auto's voor rondom de deur iets goedkoper.

Kilometerheffing

webmaster, 29 november 2009

Ik ben helemaal voor de kilometerheffing, want de overheid geeft aan dat het alléén maar voordelen heeft én 60% van de automobilisten gaat er financieel op vooruit! Hoe kun je nu tegen zo'n goed plan zijn?


Maaruh, hoor ik ook bij die 60%? Ach dat zal toch wel, het is immers de meerderheid. Dus ik ga nu geen BPM en wegenbelasting meer betalen. In plaats daarvan betaalt iedereen een vast tarief, het maakt dus niet uit of je nu in een splinternieuwe Mercedes rijdt of een 15 jaar oude Volkswagen Golf.

Ok, in het begin zijn er natuurlijk scheve verhoudingen. De Golf heeft zijn BPM al lang afgeschreven en moet nu opnieuw betalen. Het kan natuurlijk niet voor iedereen goedkoper worden, we zijn immers gewaarschuwd dat we ook onder de 40% minderheid kunnen vallen. Nee, wat dat betreft is het prettig dat die manager en directeur door de “minderheid” geholpen worden om BPM vrij voor exact hetzelfde kilometertarief in alle luxe over de snelweg te kunnen zoeven.


Nu is er echter wel een groot probleem!

Oplichters!

webmaster, 22 september 2009

De laatste paar weken zie ik een opvallende stijging in het aantal forumberichten met hetzelfde onderwerp op deze website. Het betreft mensen die naar eigen zeggen benadeeld zijn door een autodealer. Of deze stijging komt door de economische malaise die de autohandel extra hard treft weet ik niet, maar: Het is oppassen geblazen!


De mensen die een berichtje hebben achtergelaten kochten voornamelijk een auto in de prijsklasse tot 4.500 euro. Deze prijsklasse valt onder de limiet van 4.500 euro, waarboven een Bovag bedrijf garantie geeft. Zoekt u een auto in deze prijsklasse? Dan bent u volgens deze personen overgeleverd aan de beloftes van de dealer, die achteraf niet waar gemaakt worden.


Is het werkelijk allemaal zo somber? Natuurlijk niet!

Auto Import (9)

webmaster, 15 maart 2009

Het vorige artikel Auto Import 8 ben ik geëindigd op het punt dat de moed me in de schoenen zakte, omdat ik geen enkele medewerking kreeg van de douane tijdens de invoer van mijn auto. Je zou je afvragen waarom? Want ik kom met een gebruikte auto waarover nog een deel BPM betaald moet worden.


Ik ben helemaal geen voorstander van privatisering, niet van de belastingdienst en al helemaal niet van een combinatie van beide. Echter, als concurrentie nodig is om enige klantvriendelijkheid en behulpzaamheid te krijgen. Zodat ik in mijn geval het luttele bedrag van 5.500 euro af kon dragen... tja, dan moet dat maar.


De grafstemming die op het douanekantoor heerste waar ik langs ben geweest is hopelijk niet de standaard, maar ik hoor graag uw ervaringen.


In het nu volgende deel vertel ik hoe het me uiteindelijk toch gelukt is een bijna onzichtbare glimlach te krijgen op het gezicht van een douanebeambte en hoe het zover heeft kunnen komen dat ik juichend de BPM overmaakte.

Auto Import (8)

webmaster, 24 november 2008

In het vorige deel (7) heb ik daadwerkelijk de auto aangeschaft. Ik had al wel een redelijk beeld van de auto, maar de echte proef op de som wat kwaliteit betreft krijg je tijdens een aankoopkeuring bij een dealer of merkspecialist. Voorafgaande aan de invoerkeuring heb ik de auto dus eerst laten keuren, om zodoende erachter te komen of ik niet stiekem belazerd ben.


De Duitse wetten zijn namelijk zo geregeld dat de verkopende partij (zeker eerste eigenaar) moet weten en mededelen of en wat er mankeert aan de auto. Kom je erachter dat bepaalde zaken niet kloppen, zoals een schadeverleden en kilometerstand, dan kun je de auto weer terugbrengen. In theorie krijg je dan je geld weer terug, maar reken er maar niet op dat de praktijk ook zo gemakkelijk werkt.


De aankoopkeuring leverde een aantal kleinigheden op, trillende remschijven en een tweetal keerringen. Oja, de sleuteldop voor de slotbouten van de velgen had ik niet. Een tip voor iedereen die een auto wil importeren met dure velgen, niet vergeten! Maar met wat kunst en vliegwerk zijn deze verwijderd en er is een nieuw setje voor in de plaats gekomen.


Tijd voor de daadwerkelijke invoer.

Auto Import (7)

webmaster, 09 november 2008

In het vorige deel (6) was ik net uit mijn oprijwagen geklommen om de auto te bezichtigen. Nu komt het erop aan, was deze auto de 500km rijden waard geweest. Hij stond in ieder geval te glimmen onder een brede carport. De eigenaar was inmiddels ook naar buiten gekomen en heeft de auto van het slot gehaald. Het interieur zag er nog fantastisch uit, vooral de zwart lederen bekleding had nog niet veel geleden. Voor de verkoop is dit een belangrijk punt, want versleten bekleding is echt een afknapper bij dit type auto's.


Na kort de werking van alle belangrijke zaken gecontroleerd te hebben (airco, stoelverwarming, radio, etc.) heb ik eerst onder de motorkap gekeken. De kap is een klein luikje die de achterin geplaatste boxermotor eigenlijk niet zichtbaar maakt. Omdat ik dus geen direct zicht had op de motor ben ik afgegaan op zaken die een indicatie kunnen geven van motorschade.

 

De vuldop van de motorolie is zo'n indicator. Wanneer deze gevuld is met bruine smeer dan is de motorolie vervuild. Een vervuiler kan koelvloeistof zijn en wanneer deze twee vloeistoffen mixen zit er een lek in het blok. Andersom kun je ook aan de kleur van de koelvloeistof zien of er motorolie mee is vermengd.


Bij mijn Porsche bleek dit beide niet het geval en dus tijd om de motor te starten!

Kilometerteller terugdraaien?

webmaster, 19 oktober 2008

Dan denk je al snel aan louche handelaren die 's avonds na sluitingstijd hun praktijken ten toon spreiden. Echter, niets is minder waar!


Want na een hele korte zoektocht op internet, om precies te zijn:


google.nl -> 'kilometerstand correctie'


vond ik meerdere aanbieders die met advertenties over elkaar duikelen om klanten binnen te halen. Deze bedrijfjes komen bij u thuis om uw kilometerteller op de door u gewenste stand te zetten, klaar terwijl u wacht!


Maar waarom zou ik überhaupt mijn kilometerstand willen corrigeren?

Kilometerstand Fraude

webmaster, 05 oktober 2008

Bij het zoeken naar een occasion is naast het merk, model en motorisering vooral het bouwjaar en de kilometerstand een bepalende factor.

In de autohandel is de menselijke psyche dusdanig van invloed, dat auto's met meer dan de 100 of 200 duizend kilometer moeilijker te verkopen zijn. Dit houdt in dat zo'n occasion onevenredig veel lager geprijsd moeten worden in verhouding tot een auto die net onder een psychologische grens valt.


Voor de autohandelaar die het niet zo nauw neemt met de regels is het dus verleidelijk om de kilometerstand terug te zetten. De klant krijgt een auto met zogenaamd een lage kilometerstand en de dealer kan zijn auto gemakkelijker kwijt voor een hogere prijs. Omdat het vooralsnog niet illegaal is om een teller terug te draaien blijft dit in de meeste gevallen nog ongestraft ook.


Gelukkig is er een instantie genaamd: Nationale Auto Pas. Deze organisatie verzamelt kilometerstanden van zoveel mogelijk auto's, zo frequent mogelijk. Aangesloten autobedrijven voeren bij het afmelden van de APK automatisch de kilometerstand in en als ze professioneel zijn ook bij iedere beurt. Zodoende wordt er per auto een kilometerhistorie aangelegd. Deze historie is dus zo betrouwbaar als de frequentie waarmee deze is bijgehouden.


Laat ik een voorbeeld geven...

LPG

webmaster, 29 september 2008

Met de huidige hoge brandstofprijzen wordt LPG met de dag populairder. Klanten voor nieuwe installaties moeten weken tot maanden wachten alvorens zij aan de beurt zijn. Voor ons occasionkopers is zo'n auto op LPG dan ook een buitenkansje om aan de hoge brandstofprijzen te ontsnappen. Hier zijn jammer genoeg de autodealers ook van op de hoogte, dus de tijd dat je lekker goedkoop een ex-leaseauto op gas kon kopen is verleden tijd.


Toch geven deze ex-leasers het meeste aanbod van LPG op de markt. Mocht u dus actief opzoek zijn naar een auto op LPG kijk dan ook eens op de websites van leasemaatschappijen. Ze zijn gemakkelijk te vinden, vul in een willekeurige zoekmachine de woorden: ex lease auto in en het aanbod wordt tentoongespreid.


Nu is er ook nog de optie om gewoon een benzineauto te kopen en dan achteraf een LPG-installatie in te bouwen. Dit geeft echter wel een heleboel obstakels die eerst weldoordacht genomen moeten worden!

Auto Import (6)

webmaster, 27 juli 2008

De laatste keer beschreef ik hoe ik Duitsland in gereden ben. Echter, zonder gedegen voorbereiding had dit avontuur nooit zo goed uitgepakt. Het klinkt simpel: na een afspraak gemaakt te hebben voor de bezichtiging van een auto even een oprijwagen bestellen en gáán. Ik kan u verzekeren dat het bij mij echt niet zo nonchalant gegaan is.


Het is namelijk bijna onmogelijk om in de regio een oprijwagen te huren, zeker als je niet in de randstad woont. Autobedrijven lenen hun oprijwagen niet uit, omdat zij deze simpelweg zelf nodig hebben. Grote verhuurbedrijven willen wel, maar dan voor minimaal een week met alle kosten van dien. Wanneer ik dacht er één gevonden te hebben, mocht er alleen met een groot rijbewijs in gereden worden. Uiteindelijk heb ik in de buurt van Hilversum een bedrijf gevonden die een auto verhuurde die aan alle voorwaarden voldeed en ook nog verrassend betaalbaar was!

Auto Import (5)

webmaster, 13 juli 2008
Vorige week heb ik beschreven dat tweemaal ook scheepsrecht kan zijn. Ik had een auto gevonden en stond op het punt om te vertrekken naar Miesenbach, een klein plaatsje nabij Kaiserslautern.


Het was half vijf in de ochtend en ter voorbereiding van de rit die mij zeker 6 uur zou gaan kosten had ik de volgende zaken klaargelegd: Een routebeschrijving, brood/drank, spanbanden en een paar stoeptegels voor het geval dat de hellingshoek van de oprijplaten te scherp is. Hiernaast het belangrijkste van alles: het geld, veilig opgeborgen... stel je voor dat je op locatie aankomt en niet kunt betalen.


Alle spullen ingeladen en de deur achter me dichtgetrokken. De oprijwagen ingeklommen en gáán!

Auto Import (4)

webmaster, 08 juli 2008

Vorige week heb ik beschreven hoe ik net misgreep tijdens het aankoopproces. Ik had echter al wel een oprijwagen gereserveerd voor de aankomende week. Het onmogelijke moest gebeuren, binnen één week een tweede auto vinden die aan mijn specificaties voldeed.


Met meer geluk dan wijsheid zag ik het aansluitende weekend dat een auto die ik tijdens mijn research was tegengekomen opnieuw werd aangeboden. De auto was nog steeds in handen van dezelfde eigenaar en omdat ik toen al onder de indruk was van de specificaties werd dit mijn belangrijkste kandidaat.


Het was een zwart metallic Porsche 996 met zwart lederen interieur. Met het bouwjaar 2001 en een kilometerstand van 81.000. De auto was voorzien van een tiptronic automaat, wat geen overbodige luxe is wanneer je bedenkt dat bij vol accelereren 300pk op de achterwielen wordt losgelaten. Dan kun je beide handen aan het stuur houden en desnoods door middel van knoppen op het stuur óók manueel nog schakelen tussen de versnellingen.


Maar ik dwaal af.

Auto Import (3)

webmaster, 30 juni 2008

Vorige week heb ik de specificaties beschreven waaraan de te importeren auto moest voldoen. Deze week zal ik beschrijven hoe ik een fantastische auto had gevonden en hem toch niet importeerde.


Na een uitgebreide voorbereiding was het nu tijd om de eerste Porsche uit te zoeken. Via websites, zoals Mobile.de en AutoScout24.de had ik al geruime tijd de automarkt in de gaten gehouden. Zodoende had ik alvast de kennis opgebouwd om te beoordelen of de aangeboden auto's markt conform geprijsd waren.

 

Ruim een week nadat ik begon met zoeken werd er een auto aangeboden die aan veel van mijn eisen voldeed. Donkerblauwe lak, zwart interieur, bouwjaar 2000, 64.000km en als klap op de vuurpijl: een jaar garantie. Gelijk mailen, hij was nog niet verkocht... ik had m'n auto gevonden! Direct een oprijwagen en een stapel cashgeld gereserveerd.

Auto Import (2)

webmaster, 22 juni 2008

Vorige week heb ik globaal beschreven dat je voorafgaande aan de import van een auto moet onderzoeken wat het prijsvoordeel is. Deze week zal ik beschrijven hoe ík dit onderzoek heb uitgevoerd.


Dat ik voor een Porsche 911 heb gekozen is niet toevallig. Het zijn kwalitatief goede auto's en vooral waardevast. Deze laatste factor was voor mij van doorslaggevende rol. Deze waardevastheid in combinatie met de vaste BPM afschrijving op basis van de BPM afschrijvingstabel zorgen ervoor dat er een aardig prijsvoordeel te behalen is.


De keuze voor het merk was dus gemaakt. Ik wilde geen al te oude auto importeren, dus werd het type een 996. Dit type Porsche 911 werd geproduceerd tussen 1999 en 2005. Nu moest ik nog een lijst met specificaties en belangrijke opties samenstellen, alvorens ik daadwerkelijk naar een auto ging zoeken.

Auto Import

webmaster, 15 juni 2008

In het artikel van 1 juni '08 heb ik u beloofd dat ik mijn ervaringen tijdens het importeren van een auto zou beschrijven. Die belofte ga ik nu inlossen met het eerste artikel van een serie die de komende maanden (twee) wekelijks op deze website zal verschijnen.


De auto die ik geïmporteerd heb ziet u hierboven in de advertentie. Jawel, het is een Porsche 911... het is voor mij nu alleen nog zaak om de auto te verkopen. Mijn plan is namelijk om het gehele proces van import tot verkoop te doorlopen, om zodoende voor u een informatieve en vermakelijke serie artikelen te kunnen schrijven. Deze auto is voorzien van alle mogelijke onderhoud, keuringen, garanties en taxaties. Heeft u interesse: klik op de advertentie en neem contact op.


Nu terug naar het artikel. Om bij het begin te beginnen, voordat je in de auto stapt en de grens overgaat is het belangrijk dat je eerst uitzoekt naar wat voor een auto je aandacht uitgaat. Laat je vooral niet gek maken door alle verhalen op internet en de televisie over de vele duizenden euro's die bespaard zijn. In veel gevallen is er zeker wat te besparen, maar net zo vaak is het bespaarde bedrag dermate laag dat het niet opweegt tegen de moeite die je erin steekt.


Voor welke type auto loont het dan wel?

Diesel, verleden tijd?

webmaster, 08 juni 2008

Met de almaar stijgende brandstofprijzen vond ik het tijd worden om het rekenvoorbeeld in het artikel Brandstof, omslagpunt naar de huidige prijzen aan te passen. Op zich niet interessant, de prijzen zijn immers allemaal omhoog gegaan... deze conclusie is ten delen juist, de uitkomst is namelijk interessanter dan u denkt.

 

Vorig jaar in juni 2007 waren de brandstofprijzen voor benzine en diesel namelijk nog respectievelijk 1,40 en 1,04 euro per liter. Zet je dit af tegen de huidige prijzen dan kom je erachter dat er een verhoging is van 14% per liter voor benzine en voor diesel een reusachtige 35%!

 

De afzichtelijke prijsstijging die diesel sinds begin dit jaar doormaakt heeft het omslagpunt tussen diesel en benzine helemaal uit zijn verband getrokken. Lag vorig jaar het omslagpunt nog op 20.000km per jaar. Nú moet u 37.500km per jaar rijden om voordeel te halen uit uw dieselauto. Het omslagpunt is dus bijna met 100% is gestegen. Was het in het verleden nog zo dat de woon-werk forens met een eigen auto best een tweedehands dieselauto kon aanschaffen. Tegenwoordig moet rijden wel haast je beroep zijn om nog voor een dieselauto te kiezen.

Porsche Import

webmaster, 01 juni 2008

Sinds een aantal dagen is de bovenstaande reclame uiting op OccasionAdvies verschenen. De Porsche in deze banner komt niet zomaar ergens vandaan, deze heb ik namelijk ter voorbereiding aan een artikel over de 'auto import' uit Duitsland geïmporteerd.


De laatste tijd word je doodgegooid met reclames op internet van bedrijven die u willen helpen met het importeren van een auto. Het voordeel is zelfs zo groot dat televisieprogramma's, zoals Een Vandaag en Tros Radar u op de hoogte stellen met rekenvoorbeelden die er niet om liegen.


De vraag of dit echt allemaal zo gemakkelijk en financieel voordelig is komt dan al snel bij mij boven. Daarom heb ik de afgelopen maanden het hele traject van informatie verzamelen tot de uiteindelijke tenaamstelling in de praktijk gebracht met als eindresultaat de bovenstaande Porsche.


In de komende weken zal ik mijn ervaringen via dit weblog aan u kenbaar maken.

1 April...

webmaster, 31 maart 2008

De Paasdagen zijn weer achter de rug. Dit betekent dat u uw aankoop nu voor de deur heeft staan of dat deze binnenkort wordt afgeleverd.


Voor iedereen die nog geen auto heeft gekocht en in de markt is voor een nieuwe dieselauto, dan bent u vanaf morgen véél meer geld kwijt aan de fijn-stof-uitstoot-toeslag. Ten minste, dat zegt men... er is zelfs al een rechtszaak aangespannen en verloren door de RAI vereniging om deze “RoetTax” te voorkomen.


Heel vreemd trouwens, want de automerken die een dieselfilter met gesloten systeem op hun auto's hebben gemonteerd worden in veel gevallen juist goedkoper.


Voor ons als occasionkopers is dit allemaal niet van belang. Wij kopen de auto's immers pas nadat alle belastingen betaald zijn. De vervuilende modellen die nieuw ongunstig geprijsd zijn, hebben in het tweedehands circuit prijstechnisch dusdanig veel afgeschreven, -om zich niet uit de markt te prijzen-, dat wij er niets van merken.


De vraag die mij wél bezighoudt de laatste tijd is: Hoe lang bestaat de mogelijkheid nog om met mijn occasion de stad in te rijden.

2e Paasdag!

webmaster, 22 maart 2008

Het is weer bijna 2e Paasdag, wat betekent dat de Nederlandse autobedrijven weer staan te springen om uw aandacht.


Alle marketinginstrumenten worden weer uit de kast gehaald, zoals hoge kortingen, gratis navigatiesystemen en financieringen tegen 0% rente.


Deze kans mag u niet missen!”


Het klinkt inderdaad allemaal heel aanlokkelijk. Maar laat u vooral niet gek maken in drukke showrooms waar een goede check van de auto bijna niet mogelijk is.


Heeft u een auto gevonden waar uw voorkeur naar uitgaat, maar een proefrit is niet mogelijk? Kom dan een dag later terug en de dealer moet wel heel cru zijn om u dan niet dezelfde korting te geven als u op tweede Paasdag zou hebben gekregen.


Wilt u echt niet wachten en heeft de verkoper u met zijn argumenten zo angstig gekregen dat déze auto niet op u wacht en van deze auto is geen tweede te vinden? Dan is het eigenlijk alleen verstandig om bij een Bovag aangesloten dealer of een auto met huismerkgarantie aan te schaffen. Zodoende kunt u achteraf bij geschillen nog bij een branchevereniging aankloppen.


Persoonlijk vind ik bovenstaande manier van auto's kopen tegen het Russische Roulette aanzitten, maar ik kan me uw situatie ook heel goed voorstellen.


Ik hoop dat u allen een geslaagde 2e Paasdag tegemoet gaat!

Auto Klonen

webmaster, 15 januari 2008

Vanavond was er in het televisieprogramma TROS Opgelicht aandacht voor de nieuwste manier van mensen belazeren: Auto Klonen.


De zogenaamde Autokloon is in werkelijkheid een gestolen auto die wordt voorzien van hetzelfde chassisnummer dat een gelijkwaardige (niet gestolen) auto voert. Om het hele verhaal geloofwaardig te maken wordt de onderhoudshistorie óók gekopieerd en zodra de deal gesloten is en de auto op naam van een argeloze koper staat komt de politie aan de deur om de auto in beslag te nemen.

Het is namelijk nogal vreemd wanneer er twee auto's met hetzelfde kenteken en chassisnummer worden geregistreerd.


De vraag is nu: Hoe zorg je ervoor dat je niet op deze manier wordt belazerd?

Slurp TAX (2)

webmaster, 27 december 2007

Nu we op de rand van 2008 staan komen de veranderingen in de belasting op automobielen angstig dichtbij. Dit leidt tot veel speculaties over de invulling en daarmee ook de nadelen van dit nieuwe stelsel.

Om maar gelijk occasionrijdend Nederland gerust te stellen: De nieuwe regelingen treffen vooral de kopers van nieuwe auto's. Echter, parallel met het afschaffen van de BPM gaat ieder jaar de wegenbelasting omhoog... dus uiteindelijk betaalt iedereen de prijs :(


Nu volgt een opsomming van de veranderingen die de komende maanden gaan plaatsvinden.


Vanaf 1 februari 2008 gaat de BPM op de aanschafprijs van de nieuwe auto's met 2,9 procent omlaag naar 42,3 procent. Deze lichte daling zal worden gecompenseerd met een hogere wegenbelasting én de zogenaamde Slurp Tax.

Echter, de lat van waaraf deze CO2 belasting wordt geheven ligt dermate hoog dat de koper van een gemiddelde gezinsauto met 4 cilinders hier gemakkelijk onderduikt.

Bovag royeert leden?

webmaster, 02 december 2007

Op zoek naar een onderwerp voor deze nieuwe aflevering kom ik op verschillende websites het bericht tegen dat de Bovag 13 leden heeft geroyeerd.


Om dit bericht te verifiëren surf ik naar de website van de Bovag, maar hier is niets te vinden over het royement. Merkwaardig, omdat op Automotive-online (een gerespecteerde website binnen de automotive branche) een quote staat van ABA-voorzitter Bertho Eckhardt over dit onderwerp.


In het kort is er het volgende aan de hand. De Bovag is de laatste vier jaar druk bezig geweest om de kwaliteit van haar leden naar een hoger plan te tillen. De leden die onder de maat presteren hebben handvatten van de Bovag gekregen die zij konden gebruiken om op het gewenste niveau te komen.


Uiteindelijk waren er 13 leden die niet konden of wilden voldoen aan de gestelde eisen van de Bovag, waardoor deze uit de club gezet zijn.

Slurp TAX

webmaster, 18 november 2007

Hét gezegde van 2008 zal bestaan uit deze twee woorden: Slurp TAX.


Deze vorm van belasting roept in eerste instantie de gedachte aan belasting op brandstof verbruik op, maar niets is minder waar. Het gaat hier juist om de uitstoot! Dus geen geslurp, maar belasting op het uitbraken van CO2.


Het grappige is dat de echte Slurp Tax allang bestaat in de vorm van accijns. De bijvoorbeeld steeds duurder wordende benzineprijs bestaat immers voor ruim de helft uit accijns en tel daar ook nog maar even 19% BTW bij op! Als dat geen Slurp TAX is dan weet ik het niet meer.


De gedachte achter deze belasting is dat de vervuiler betaald. Koopt u dus aankomend jaar een nieuwe auto dan kan de keuze voor die net wat pittigere motor een dure grap worden. Want er zijn grenzen gesteld aan de hoeveelheid gram CO2 per kilometer die u mag uitstoten. Gaat u hier overheen, dan kost het u 110 euro per gram. Ja, CO2 kost meer per gram dan de duurste drug!

Goedkope occasion?

webmaster, 04 november 2007

De laatste tijd komen er op het OccasionAdvies Forum verschillende klachten binnen van mensen die voor +/- 2000 euro een occasion hebben gekocht.


De klachten komen in principe allemaal op hetzelfde neer, de auto heeft na aanschaf 50 tot 100 procent van het aankoopbedrag extra gekost aan achterstallig onderhoud en reparaties. De betreffende personen vroegen zich af hoe de handelaren die deze auto's aan hun hadden verkocht hiermee weg konden komen.


Het antwoord is echter verrassend simpel. Deze handelaren verkopen auto's aan klanten die klaarblijkelijk geen verstand van auto's hebben en maken hier handig gebruik van. Heeft de klant uiteindelijk in de gaten dat de auto technisch in een slechte staat verkeert, dan is vaak de enige weg naar gerechtigheid via de rechter en tja... dat doe je toch ook weer niet zo snel voor die 750 euro die de reparaties dan vaak kosten.


Het einde van het verhaal...

BPM

webmaster, 22 oktober 2007

Na alle geruchten vóór Prinsjesdag en de weken daarna waarin alle fouten verbeterd moesten worden lijkt het erop dat het beleid voor de komende jaren is gezet.


Het belangrijkste nieuws is de afschaffing van de BPM. Niet in één keer natuurlijk, want dan zou de gehele occasionhandel de nekslag krijgen. Nee, de BPM wordt in gelijkmatige stappen verminderd. Het is nog niet zeker, maar de officiële instanties gaan uit van een BPM verlaging van 45,2% naar 42,3% vanaf 1 februari 2008.


Reken dus niet op een sterke verlaging in de verkoopprijzen volgend jaar. Want krap 3% minder BPM betekend in werkelijkheid dat de verkoopprijs een kleine 1% omlaag gaat. Dit percentage is zo laag dat de markt van zowel nieuwe als gebruikte auto's niet beïnvloed zal worden.


Kortom geen reden om uw aankoop uit te stellen of juist te versnellen. Echter, de verlaging van de BPM wordt gecompenseerd door een hogere wegenbelasting.

De vraag is: Is het met het oog op de wegenbelasting gunstiger om nú of na 1 februari 2008 een auto aan te schaffen?

'Gratis tweede auto!'

webmaster, 02 september 2007

Het is nog even afwachten tot prinsjesdag, maar uitgaande van de uitgelekte plannen ziet het er sterk naar uit dat de auto alweer in de hoek zit waar de financiële klappen gaan vallen.

 

Naast de accijnsverhoging op de brandstof en de algemene BTW verhoging naar 20% is er voor de leaserijders een extra verrassing uitgedacht. Nouja, ik denk niet dat er veel denkwerk aan te pas gekomen is, behalve: Hoeveel komen we tekort op de begroting? Aha, dat komt op 3% verhoging op de bijtelling van de leaseauto... dat is dan geregeld.

 

De vraag die een leaserijder zich nu moet stellen is: Hoeveel bijtelling betaal ik en is het niet interessant om een goedkope occasion aan te schaffen?

Op deze manier is moeder de vrouw mobiel en blijft de bijtelling in de portemonnee van de rechtmatige eigenaar :)

 

Nu vraagt u zich natuurlijk af of dit voor u wel interessant is. Laten we dat eens berekenen.

Vuile Benzine!

webmaster, 21 augustus 2007

Een nieuwe wet ligt klaar om de uitstoot/ luchtvervuiling drastisch aan te pakken! Nou ja, drastisch... het effect zal waarschijnlijk alleen te merken zijn in de gemeentekas.

 

Deze wet maakt het namelijk voor gemeentes mogelijk om eigenaren van 'vervuilende' auto's meer parkeergeld uit de zak te kloppen. Hoe ze dit willen bewerkstelligen weet ik niet, maar het zal er wel op neerkomen dat dieselauto's en SUV's de klos zijn.

 

Kijk, ik ben helemaal geen voorstander van SUV's en als we iets voor het milieu kunnen doen, graag! Maar dan moeten wel de juiste motieven gebruikt worden en niet vanuit de overheid direct populair gedaan worden met de allang achterhaalde leus: Diesels Vervuilen!

 

Ik zeg: Benzineauto's vervuilen!

Auto importeren (3)

webmaster, 05 augustus 2007

Dit is nu alweer het derde artikel dat ik in korte tijd schrijf over de tweedehands autoimport. Het lijkt wel alsof de media iedere paar weken weer iets nieuws uitgevonden hebben.


De krantenkoppen schreeuwen het uit: de importbedrijven prepareren de auto's om deze zo goedkoop mogelijk de grens over te krijgen. Tja, wat had je anders verwacht... dit gebeurt al jaren! Het is een spel tussen de importeur en de douane.


Nieuwe regelgeving vanuit Europa heeft echter de huidige manier waarop de douane werkt teniet gedaan, waardoor deze de grip op de import heeft verloren. Waar de douanier tot voor kort met eigen tabellen de rest-BPM mocht bepalen, zet nu het taxatierapport van de importeur de toon. Is de douanier het niet met de prijsbepaling eens, dan zal hij of zij moeten bewijzen dat het taxatierapport niet klopt. En hier ligt nu net het probleem, doordat de douane onderbemenst is zal de douanier door tijdsdruk de waarde van het taxatierapport snel accepteren.


Nu denk u waarschijnlijk: Hey, bij wie kan ik zo'n goedkope import auto kopen? of: Ok, wat moet ik met deze info?

Auto importeren (2)

webmaster, 22 juli 2007

Het was deze week weer uitgebreid in het nieuws: Vorig jaar zijn er 50% meer auto's geïmporteerd dan het jaar daarvoor.

 

Dit is natuurlijk geen nieuws, want aan het begin van dit jaar was de toename in de autoimport ook al in het nieuws. Wat wel interessant is dat de criminaliteit in de internationale autohandel net zo hard toeneemt als de import/export.


De mannen uit Oost Europa en Nigeria zien namelijk ook hier kans om een slaatje te slaan uit huisvaders die hun geluk zoeken en hebberige autohandelaren. Want juist op het punt waar de zoektocht naar een occasion uit bijvoorbeeld Duitsland begint hebben de criminelen hun hinderlaag gelegd: het internet.


Iedereen die via internet naar een “premium” auto heeft gezocht in Duitsland is het volgende model wel eens tegengekomen. Het is de rijk uitgeruste auto met opvallend lage kilometerstand in een courante kleur. In tegenstelling tot uw verwachting ligt de prijs lager dan de andere auto's en de keuze is dus snel gemaakt.


Dit is de eerste fout.

APK vs Verkeersveiligheid

webmaster, 08 juli 2007

Nou, afgelopen week kwam de regen met bakken uit de hemel. U als autorijdend Nederland moet dit natuurlijk ook gemerkt hebben op de snelweg. Lange files en op plekken waar doorgereden kon worden was het oppassen geblazen voor het fenomeen: Aquaplaning.

 

Deze vorm van glijden over een dun filmpje van water (dat vaak veroorzaakt wordt door spoorvorming in combinatie met een gladde band) wordt gelukkig tot een minimum beperkt door de oplettende overheid die ons tegen wil en dank behoedt voor het rijden in een onveilige auto dankzij de APK keuring.

 

Maar daar gaat verandering in komen. Want deze regering heeft het briljante idee om iedereen geld te laten besparen door de frequentie van deze keuring te verlagen. Nou ja, iedereen... alleen de eigenaren van een benzineauto. En dan praten we maar over een reductie van 3 keuringen in 5 jaar. Maar goed, het is het gebaar dat telt en als de overheid ons (als benzinerijders) een besparing kan geven dan zal ik niet zeuren.

 

De vraag is echter: Snijdt de regering met al zijn goede bedoelingen ons niet in de vingers?

"De garage"

webmaster, 14 mei 2007

Er is weer een nieuw autoprogramma: De garage.

 

Het programma is lekker knus opgezet in een studio, waarbinnen (met een knipoog naar "Holland Sport") de hele show voorbij komt. Gepresenteerd door Eric Corton bijgestaan door Nathalie de automonteur zijn er in één aflevering genoeg onderwerpen voorbij gekomen om een héél seizoen te vullen :)

 

Ik vond het persoonlijk nogal verwarrend. De show was zo vol dat alle onderwerpen links en rechts voorbij schoten. Zo begon het met een interview over banden. Daarna moesten twee mannen de strijd met elkaar aangaan in een wedstrijdje wielen wisselen. Tijdens deze strijd interviewt Eric Corton een aantal leden van de Peugeot 205 GTI club waarbij er heel weinig aandacht is voor de auto zelf, totdat Nathalie het beeld binnenloopt even de zwakke punten van de 205 uit haar mouw schut.

 

Kijk dat vind ik nou verfrissend, een vrouw die meer van auto's weet dan de man aan haar zijde!

"APK per twee jaar"

webmaster, 22 april 2007

De nieuwe regering wil de kiezer voor zich winnen en probeert dit door ons geld te laten besparen. Echter, zij doen dit niet door zelf te bezuinigen en dit door te berekenen in de belastingen... maar door de wetten flexibeler te maken waardoor er door ons minder geld uitgegeven hoeft te worden aan bijvoorbeeld: De APK keuring.

 

Op de verschillende internet forums zie ik van u veelal hele positieve reacties op dit bericht. Reacties zoals: "Eindelijk wordt er iets aan de auto gedaan als melkkoe" en "De auto's zijn tegenwoordig technisch zó goed dat de APK bijna overbodig is."

 

Maar kloppen deze uitspraken wel en moeten wij echt wel zo blij zijn met een lagere frequentie van de APK?

Autokennis toch voldoende!

webmaster, 09 april 2007

Readers Digest... bekent van haar irritante reclames op televisie heeft nu een onderzoek laten uitvoeren op het gebied van autokennis van de gemiddelde Nederlander. In dit onderzoek werden 600 mannen en vrouwen geënquêteerd aan de hand van een lijst met 40 vragen opgesteld door een autojournalist. De uitkomst is dat zowel mannen als vrouwen onvoldoende scoren en totaal op een 4,7 uitkomen.


De vragen zijn naast technische kennis ook gericht op het milieu en maandelijkse kosten. Ik heb natuurlijk zelf het lijstje ook doorlopen en kom op een score van 8,75. Het had een tien kunnen zijn ware het niet dat er vragen tussen staan die meer met statistiek dan technische kennis te maken hebben...

Auto importeren

webmaster, 13 januari 2007

Vrijdag (12 januari). Na het eten kijk ik nog even naar het programma EénVandaag, want er wordt aandacht besteed aan auto's importeren. Volgens de presentator: "Kun je duizenden euro's besparen door in Duitsland een auto te gaan kopen."

 

Het item gaat verder met twee mannen die een auto in Duitsland hebben gekocht. Zij pochen over het geld dat zij bespaard hebben en hoe gemakkelijk het allemaal toch ging.

 

Natuurlijk komt er ook nog een "expert" aan het woord die vertelt dat sinds de grote auto-zoek-sites op internet de hele handel veranderd is. De expert die zelf een website heeft gerelateerd aan de auto import zegt dat de consument tegenwoordig precies de auto koopt zoals hij of zij die in gedachte heeft en dat een eindje reizen tegenwoordig heel normaal is.

 

Hoewel ik deze succesverhalen persoonlijk allemaal nogal eenzijdig vind klopt het in principe allemaal wel. Maar op het moment dat de expert vertelt dat: Van kopen buiten je eigen streek naar een auto kopen buiten je eigen land, maar een kleine stap is... krijg ik toch mijn bedenkingen.

Verkopen occasions dalen!

webmaster, 06 januari 2007

De hoeveelheid occasions die jaarlijks worden verhandeld is de laatste 7 jaar gedaald van 1,2 miljoen eind jaren negentig tot ruim een miljoen nú. Hoewel deze daling met de algemene trend van de afgenomen autoverkopen meeloopt, zijn het vooral de merkdealers die hebben ingeleverd.

 

Maar waarom juist de merkdealers? Zoals u in het artikel merkgaranties kunt lezen doen deze er over het algemeen alles aan om een auto zo verzorgt mogelijk aan te bieden. Garanties van meer dan een jaar en mobiliteitsgarantie is eerder regel dan uitzondering. Uit de cijfers blijkt echter dat een lage verkoopprijs de mensen toch naar de autohandel trekken en steeds meer mensen besluiten om een auto particulier te kopen/verkopen.

BPM korting bij export

webmaster, 23 december 2006

Het ziet er naar dat de BPM korting bij export het komende jaar (jaren) nog niet veel zal opleveren voor uw eigen auto. Omdat de BPM teruggaaf alleen geld voor auto vanaf 16 oktober 2006 zal het logischerwijs nog wel een aantal jaar duren voordat de eerste auto's ingeruild worden en op de markt komen voor een prijs die interessant genoeg is om te gaan exporteren.

 

De vraag is: "Hoe lucratief is de export, hoeveel winst is er te behalen?"

 

Wanneer deze vraag beantwoord is zal blijken of de export zal toenemen, waardoor de prijzen in Nederland omhoog gaan met als gevolg dat uw auto meer waard wordt.

Occasions duurder?

webmaster, 25 november 2006

Het ziet er naar uit dat de tweedehands auto's vanaf 2007 duurder gaan worden. Dit is het gevolg van een maatregel vanuit de Europese Unie die Nederland oplegt om de BPM heffing bij de export van een occasion terug te betalen. Dit heeft als consequentie dat Nederlandse occasions populairder dan ooit worden in de export branche. Nederlandse auto's waren al geliefd, namelijk door de jaarlijkse APK keuring. Maar nu er nog een bedrag aan rest BPM terug te krijgen is en een auto dus in het buitenland onder de marktwaarde verkocht kan worden mét een dikke winst.

 

Tja, zegt u het maar... de export zal omhoog gaan en de prijzen dus ook, want de waarde van een auto is zo hoog als de vraag is.

Nieuwe OccasionAdvies is online!

webmaster, 04 november 2006

Het is eindelijk zo ver. De nieuwe OccasionAdvies website is klaar en beter dan ooit! :p

 

Naast dit geheel nieuwe weblog kunt u bijvoorbeeld genieten van een beschrijving van alle merkgaranties die u krijgt tijdens de aankoop van een occasion bij een merkdealer!

Brandstof prijzen dalen!

webmaster, 14 september 2006
De brandstof prijzen zitten in de lift en we gaan naar beneden. Na maanden van stijgingen en liters benzine van 1,50 en meer is de prijs van benzine en diesel nu gezakt naar 1,35 en 1,07

 

Maar we zijn er nog niet, want weet u nog... vroeger in 2002!? Toen waren de prijzen voor benzine en diesel nog 1,18 euro en 80 cent. Ja, dat waren nog eens tijden, een liter diesel voor 80 cent!